Afspænding og stresshåndtering Arbejdsliv Biografier og selvbiografier Børn og forældre Daginstitutioner og skole Filosofi og teologi Historie Humor Højtider Kommunikation Konfliktløsning Kunst, kultur og arkitektur Psykologi Rejser Samfund, debat og politik Selvhjælp Seniorliv Sundhed og sport Skønlitteratur Særlige behov True Crime Ungdomsuddannelserne Videregående uddannelser Bøger på vej Fordelsklub Nyhedsservice
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Tilbage Arbejdsmiljø Ledelse og HR Jura
Tilbage Børn 0-6 år Børn 7-12 år Børn 13-18 år Fagbøger for børn Graviditet og fødsel
Tilbage Børnehave SFO Skole Vuggestue Udepædagogik og udeskole
Tilbage Spiritualisme
Tilbage Antikken, vikingetid og middelalder 1400-1800-tallet 1900-2000-tallet Krige og konflikter
Tilbage Arkitektur Film og teater Kulturhistorie Kunst
Tilbage Sorg Terapi og behandling
Tilbage Guidebøger Sejlads 111 steder
Tilbage Natur, klima og miljø Feminisme, ligestilling og kønspolitik
Tilbage Sport og idræt Sundhed og helse
Tilbage Chicklit Digte (poesi og lyrik) Fantasy og magisk realisme Gysere og thrillere Historiske romaner Krimi og spænding Science Fiction, utopier og dystopier Stærke kvinder
Tilbage ADHD Angst Autisme Børn med særlige behov Fobier
Tilbage Dansk og retorik Didaktik Filosofi Historie og oldtidskundskab Idræt KS (kultur og samfund) Matematik og naturfag Mediefag og drama Opgaveskrivning og studieteknik Psykologi Pædagogikumbiblioteket Religion Samfundsfag Studieture
Tilbage Lærer Læring og didaktik Miljø og klima PAU Pædagog Pædagogik (universitet) Psykologi Socialrådgiver Sundhedsuddannelser
Tilbage Nyhedsbrev Læserbarometeret Gratis kataloger Undervisereksemplarer Ambassadør
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Indkøbskurv 0
Bøger
Afspænding og stresshåndtering
Arbejdsliv
Biografier og selvbiografier
Børn og forældre
Daginstitutioner og skole
Filosofi og teologi
Historie
Humor
Højtider
Kommunikation
Konfliktløsning
Kunst, kultur og arkitektur
Psykologi
Rejser
Samfund, debat og politik
Selvhjælp
Seniorliv
Sundhed og sport
Skønlitteratur
Særlige behov
True Crime
Ungdomsuddannelserne
Videregående uddannelser
- Arbejdsmiljø
- Ledelse og HR
- Jura
- Børn 0-6 år
- Børn 7-12 år
- Børn 13-18 år
- Fagbøger for børn
- Graviditet og fødsel
- Børnehave
- SFO
- Skole
- Vuggestue
- Udepædagogik og udeskole
- Spiritualisme
- Antikken, vikingetid og middelalder
- 1400-1800-tallet
- 1900-2000-tallet
- Krige og konflikter
- Arkitektur
- Film og teater
- Kulturhistorie
- Kunst
- Sorg
- Terapi og behandling
- Guidebøger
- Sejlads
- 111 steder
- Natur, klima og miljø
- Feminisme, ligestilling og kønspolitik
- Sport og idræt
- Sundhed og helse
- Chicklit
- Digte (poesi og lyrik)
- Fantasy og magisk realisme
- Gysere og thrillere
- Historiske romaner
- Krimi og spænding
- Science Fiction, utopier og dystopier
- Stærke kvinder
- ADHD
- Angst
- Autisme
- Børn med særlige behov
- Fobier
- Dansk og retorik
- Didaktik
- Filosofi
- Historie og oldtidskundskab
- Idræt
- KS (kultur og samfund)
- Matematik og naturfag
- Mediefag og drama
- Opgaveskrivning og studieteknik
- Psykologi
- Pædagogikumbiblioteket
- Religion
- Samfundsfag
- Studieture
- Lærer
- Læring og didaktik
- Miljø og klima
- PAU
- Pædagog
- Pædagogik (universitet)
- Psykologi
- Socialrådgiver
- Sundhedsuddannelser
Bøger på vej
Fordelsklub
Nyhedsservice
Nyhedsbrev
Læserbarometeret
Gratis kataloger
Undervisereksemplarer
Ambassadør
Frydenlund
Daginstitutioner og skole
Udepædagogik og udeskole
Legepladsens pædagogik

 

Legepladsens pædagogik

Benny Schytte

Legepladsen bør være en del af det daglige pædagogiske arbejde, men er det desværre alt for sjældent. Legepladsens pædagogik giver inspiration og værktøjer til at øge den pædagogiske kvalitet, når børnene er udendørs.

  • Læs mere
  • Anmeldelser
  • Produktdetaljer

Enhver daginstitution har en eller anden form for legeplads, hvor børnene kan boltre sig. Alligevel bliver legepladsen ofte overset i det pædagogiske arbejde. Det er på trods af,

  • at den styrkede læreplan opfordrer til udeaktiviteter, 
  • at forskning viser, at udeleg er godt for børnenes både psykiske og fysiske helbred, 
  • at udeaktiviteter forbedrer pædagogernes arbejdsmiljø, 
  • og at pædagogerne her i coronaperioden bliver opfordret til at være så meget udendørs med børnene som overhovedet muligt.

Legepladsens pædagogik handler om børns udeleg, udepædagogiske aktiviteter samt indretning af legepladsen. Bogens formål er at højne den pædagogiske kvalitet på legepladsen med afsæt i børns egen leg, personalets rolle og funktion på legepladsen samt udvikling af bæredygtige lege- og læringsmiljøer.

Legepladsen er nemlig et særligt pædagogisk rum med mange andre oplevelser og muligheder end de indendørs rum i børnehaven eller vuggestuen.

Forfatter Benny Schytte viser gennem bogen, hvordan en række begreber som nærvær, anerkendelse, inklusion, gyldne øjeblikke, bæredygtighed i børnehøjde, børns ret til krat m.v. kan implementeres på legepladsen.

Legepladsens pædagogik henvender sig til pædagogisk personale på daginstitutioner, pædagogiske konsulenter, pædagogstuderende og forældre. Men også til landskabsarkitekter, anlægsgartnere, legepladsinspektører og gårdmænd, som på hver deres måde har indflydelse på udformning og indretning af legepladsen og dermed på legepladsens pædagogik.

»Bogen er fuld af metoder og gode ideer til at udvikle legepladsen og pædagogikken. Den giver god inspiration til at skabe en helhedsplan for legepladsen og et godt input til at integrere legepladsen i den nye styrkede læreplan.«
Lisbeth Petersen, leder af Den grønne planet, Gentofte


»Det er en utrolig fin bog, den er inspirerende og levende at bladre i. Og så udkommer den på et tidspunkt, hvor vi alle, fortsat er/skal være meget ude. Jeg håber, at de, der læser bogen, vil bruge den aktivt!«
Marianne Jørgensen, leder af Børnekompasset, Esbjerg


»Bogen er et godt og inspirerende input til alle pædagogiske medarbejdere i institutionerne, der ønsker at kvalificere og sætte fokus på legekultur og kvalitet i deres udemiljø og det gode udeliv for børn og voksne og i forhold til at komme i gang og få lavet en helhedsplan over legepladsens indretning med lege og læringsmiljøer på hele legepladsen.«
Lone Henriksen, leder af Carlsvognen, Frederiksberg


»Man kan vist kalde den bog en grundbog i legepladspædagogik. Den kommer omkring de fleste delemner, der overhovedet kan tænkes om leg og legepladser: pædagogikken, børns legekultur, pædagogiske aktiviteter, indretning af legepladsen, inkluderende fællesskaber, helhedsplan for legepladsen, osv. Mange Illustrationer.«
Kjeld Rasmussen, Pædagogisk Forum


»Det er en utrolig flot bog at få i hånden. Der er fine, meget illustrative fotografier, som kan bruges umiddelbart som inspiration. Teksten er letlæst og med mange citater fra både børn og voksne, og der er også cases fra forskellige institutioner. Jeg har ikke kendskab til andre bøger, som så alsidigt præsenterer mange vinkler på legepladsen og dens pædagogik.«
Ulla Liberg, konsulent og lektor i pædagogik


»Bogen er inspirerende og æstetisk lækker. [...] Bogen er skrevet let sprogligt, især det og fotos vil falde i god jord hos praktikere. [...] Jeg har ikke så tydeligt tidligere set en dansk bog, der behandler legepladsens indretning og form, dvs. en vekslen mellem helhed og dele så legepladsen matcher den pædagogik der foreslås. Det er absolut en positiv oplevelse at læse bogen, tak for den!«
Karen Møller-Jensen, lektor Pædagoguddannelsen Holstebro


»En praksisnær bog med mange stemningsbilleder og cases. Den er særdeles brugbar for mig i min nye rolle som pædagogisk leder og det dertilhørende ansvar i forhold til at italesætte stedets legeplads-/udepædagogik. Bogen inddrager og genopfrisker teori om bl.a. flow, leg og inklusion på en umiddelbar og overskuelig måde. Jeg kan kun anbefale denne guide til at give børnehusets legeplads et eftersyn. Jeg blev særlig inspireret af de forslag til aktionslæringsprocesser i afsnittet om legepladsens pædagogik. Det bliver helt sikkert et punkt på et de kommende personalemøder. Tak for inspiration herfra!«
Tanja Friedrichsen, pædagogisk leder og Master i pædagogisk udviklingsarbejde


Antal sider: 136

ISBN: 9788772162386

Udgave, år: 1, 2020

Oplag, år: 1, 2020

Udgivelse: 02-10-2020

Indbinding: Indbundet

Best.nr.: 10765

På lager
299,95
+ -
Anmeldercitat

»Bogen er fuld af metoder og gode ideer til at udvikle legepladsen og pædagogikken. Den giver god inspiration til at skabe en helhedsplan for legepladsen og et godt input til at integrere legepladsen i den nye styrkede læreplan.«
Lisbeth Petersen, leder af Den grønne planet, Gentofte


Andre kunder synes også om

Børns uderum Henrik Vilsbøll

At sende børn uden for behøver ikke at være en straf! Bogen er rigt illustreret, og den viser og ins…

149,00
Børns udeleg Patrick Grahn, Fredrika Mårtensson, Bodil Lindblad, Paula Nilsson, Anna Ekman

Hvordan anvender børn udearealet i børnehaven? Betydningen af legepladsens udformning for børns leg,…

219,95
Udepædagogik – naturligvis! Lars Bergholdt

Udepædagogik – naturligvis! er en bog for alle, der har lyst til at lave noget i og med naturen. Ud …

299,95
Udeskole

Udeskole rykker! Bogen her dokumenterer de positive effekter af regelmæssig udeundervisning.

329,95
Information Kundeservice
Salgs- og leveringsbetingelser
Ofte stillede spørgsmål
Om forlaget
Medarbejdere
Ledige stillinger
EU's persondataforordning (GDPR)
Cookiepolitik
Områder Academic
Boghandlere
Undervisereksemplarer
Foreign Rights
Fonden Frydenlund
Kontakt

Forlaget Frydenlund
Alhambravej 6
1826 Frederiksberg C

Telefonnr.: 3393 2212
E-mail: post@frydenlund.dk
Følg os på

Varen, du er ved at bestille, er endnu ikke udkommet.

Vi sender den til dig, når vi modtager den fra trykkeriet.
Vi trækker selvfølgelig først penge for din betaling/sender en faktura, når bogen er afsendt.