Udeskole
– TEACHOUT-projektets resultaterUdeskole rykker! Bogen her dokumenterer de positive effekter af regelmæssig udeundervisning.
Udeskole bygger på resultaterne fra forskningsprojektet TEACHOUT. De viser, at skolereformens ønsker om øget fokus på fysisk aktivitet, bevægelse, motivation og læring kan nås gennem en mere varieret skoledag med udeskole.
Siden årtusindeskiftet har flere og flere elever deltaget i regelmæssig udeundervisning; knapt en femtedel af danske grundskoler har en eller flere klasser, der undervises i udeskoleforløb. Bogen Udeskole går i dybden med det hidtil største kvantitative og kvalitative studie af udeskole i dansk og international sammenhæng. Blandt resultaterne er:
- Udeskole kan øge graden af uforudsigelighed, så eleverne kan blive mere fleksible i deres opgaveløsning.
- Regelmæssig udeskole kan øge elevernes læsefærdigheder.
- Udeskole gennemført gennem et år øger elevernes lyst til skolearbejde.
- Elevernes hjælpsomhed og empati styrkes gennem regelmæssig udeundervisning.
- Udeskole kan have en positiv indvirkning på børn med adfærdsudfordringer som ADHD.
- Udeskole bidrager til øget fysisk aktivitet.
Bogens forfattere beskriver og diskuterer ligeledes resultater fra de seneste 20 års forskning med fokus på det historiske og sundhedsmæssige aspekt, og de giver afsluttende læseren mulighed for at vurdere dansk udeskoleforskning i et internationalt perspektiv.
Den henvender sig især til lærere, pædagoger, skoleledelser og studerende med interesse for udeskolens potentialer, ligesom den bestemt også bør skabe refleksion hos politikere, der beskæftiger sig med spørgsmål om, hvordan grundskolen kan fremme sundhed, trivsel og læring.
Forfatterne er alle forskere og praktikere inden for udeskole i Danmark.
»Det er en stor glæde, at forskningen i udeskoleområdet her er samlet. De fleste praktikere i skolen ved, at det altid er godt ’at komme ud’, men her er der forskningsmæssige belæg for, at eleverne lærer mere, at undervisningen bliver mere undersøgelsesorienteret, at elevernes motivation øges, og at det er sundhedsfremmende at få undervisning. […] Det er en bog, der absolut kan anbefales til studerende på læreruddannelser og pædagoguddannelser. Her er der afsæt for mange interessante bacheloropgaver. Det er også en bog, der bør læses af skoleledere, praktikere og politikere, der her kan finde belæg for at tænke nyt om skole og undervisningens rammer.«
Folkeskolen
Antal sider: 231
ISBN: 9788772162195
Udgave, år: 1, 2020
Oplag, år: 1, 2020
Udgivelse: 14-09-2020
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 14455