Afspænding og stresshåndtering Arbejdsliv Biografier og selvbiografier Børn og forældre Daginstitutioner og skole Filosofi og teologi Historie Humor Højtider Kommunikation Konfliktløsning Kunst, kultur og arkitektur LGBTQ+ Livsstil Psykologi Rejse- og guidebøger Samfund, debat og politik Selvhjælp Seniorliv og ældre Skønlitteratur Sport og idræt Sundhed og helse Særlige behov True Crime Ungdomsuddannelserne Videregående uddannelser Bøger på vej Fordelsklub Nyhedsservice Alhambra
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Tilbage Arbejdsmiljø Ledelse og HR
Tilbage Børn 0-6 år Børn 7-12 år Børn 13-18 år Fagbøger for børn Graviditet og fødsel
Tilbage Børnehave SFO Skole Vuggestue Udepædagogik og udeskole
Tilbage Spiritualisme
Tilbage Antikken, vikingetid og middelalder 1400-1800-tallet 1900-2000-tallet Kongelige Krige og konflikter
Tilbage Arkitektur Film og teater Kulturhistorie Kunst
Tilbage Sorg Terapi og behandling
Tilbage Sejlads 111 steder
Tilbage Natur, klima og miljø Feminisme, ligestilling og kønspolitik
Tilbage Chicklit Digte (poesi og lyrik) Fagbøger om skønlitteratur Fantasy og magisk realisme Gysere og thrillere Historiske romaner Krimi og spænding Science Fiction, utopier og dystopier Stærke kvinder
Tilbage ADHD Angst Autisme Børn med særlige behov Fobier
Tilbage Dansk og retorik Didaktik Filosofi Historie og oldtidskundskab Idræt KS (kultur og samfund) Matematik og naturfag Mediefag og drama Opgaveskrivning og studieteknik Psykologi Pædagogikumbiblioteket Religion Samfundsfag Studieture
Tilbage Lærer Læring og didaktik Miljø og klima PAU Pædagog Pædagogik (universitet) Psykologi Socialrådgiver Sundhedsuddannelser
Tilbage Nyhedsbrev Gratis kataloger Undervisereksemplarer Ambassadør
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Indkøbskurv 0
Bøger
Afspænding og stresshåndtering
Arbejdsliv
Biografier og selvbiografier
Børn og forældre
Daginstitutioner og skole
Filosofi og teologi
Historie
Humor
Højtider
Kommunikation
Konfliktløsning
Kunst, kultur og arkitektur
LGBTQ+
Livsstil
Psykologi
Rejse- og guidebøger
Samfund, debat og politik
Selvhjælp
Seniorliv og ældre
Skønlitteratur
Sport og idræt
Sundhed og helse
Særlige behov
True Crime
Ungdomsuddannelserne
Videregående uddannelser
- Arbejdsmiljø
- Ledelse og HR
- Børn 0-6 år
- Børn 7-12 år
- Børn 13-18 år
- Fagbøger for børn
- Graviditet og fødsel
- Børnehave
- SFO
- Skole
- Vuggestue
- Udepædagogik og udeskole
- Spiritualisme
- Antikken, vikingetid og middelalder
- 1400-1800-tallet
- 1900-2000-tallet
- Kongelige
- Krige og konflikter
- Arkitektur
- Film og teater
- Kulturhistorie
- Kunst
- Sorg
- Terapi og behandling
- Sejlads
- 111 steder
- Natur, klima og miljø
- Feminisme, ligestilling og kønspolitik
- Chicklit
- Digte (poesi og lyrik)
- Fagbøger om skønlitteratur
- Fantasy og magisk realisme
- Gysere og thrillere
- Historiske romaner
- Krimi og spænding
- Science Fiction, utopier og dystopier
- Stærke kvinder
- ADHD
- Angst
- Autisme
- Børn med særlige behov
- Fobier
- Dansk og retorik
- Didaktik
- Filosofi
- Historie og oldtidskundskab
- Idræt
- KS (kultur og samfund)
- Matematik og naturfag
- Mediefag og drama
- Opgaveskrivning og studieteknik
- Psykologi
- Pædagogikumbiblioteket
- Religion
- Samfundsfag
- Studieture
- Lærer
- Læring og didaktik
- Miljø og klima
- PAU
- Pædagog
- Pædagogik (universitet)
- Psykologi
- Socialrådgiver
- Sundhedsuddannelser
Bøger på vej
Fordelsklub
Nyhedsservice
Nyhedsbrev
Gratis kataloger
Undervisereksemplarer
Ambassadør
Alhambra
Frydenlund
Videregående uddannelser
Læring og didaktik
Interkulturel didaktik

 

Interkulturel didaktik

Peter Hobel, Morten Meisner, Tine Brøndum

Interkulturel didaktik viser, hvordan man som lærer i gymnasiet kan integrere en interkulturel dimension i sin undervisning og derigennem bygge bro over grænser og fordomme. På den måde kan man skabe et rum, hvor alle elever uanset baggrund får fuldt udbytte af undervisningen.

  • Læs mere
  • Forfatterinfo
  • Anmeldelser
  • Produktdetaljer

På trods af, at vi i Danmark er et samfund med stor etnisk, kulturel og religiøs alsidighed, så mangler mange lærere redskaber til at indarbejde og reflektere over, hvad denne diversitet betyder for deres undervisning.

Bogens første del diskuterer teoretiske tilgange og perspektiver, der kan give inspiration til lærere, der selv ønsker at arbejde med interkulturel didaktik. Anden del giver konkrete eksempler på undervisningsforløb og dermed eksempler på, hvordan en interkulturel didaktik kan se ud. Bogen diskuterer blandt andet:

  • Hvorfor er der brug for en interkulturel didaktik?
  • Hvordan kan man bruge elevernes forskelligartede baggrunde i undervisningen?
  • Hvilke kulturbegreber opererer man typisk med i en dansk uddannelseskontekst?
  • Hvordan kan kulturel og social mangfoldighed i klasserummet være en styrke?
  • Hvordan kan man skabe et dialogisk og interkulturelt klasserum?

Interkulturel didaktik henvender sig især til undervisere på ungdomsuddannelserne og højskoler, men kan også med fordel læses af lærere i grundskolen og på videregående uddannelser.

Tine Brøndum er ph.d. i uddannelsesvidenskab og specialkonsulent i Børne- og Undervisningsministeriet.

Peter Hobel er lektor, ph.d. i fag- og skrivedidaktik ved Syddansk Universitet og underviser på BA-uddannelsen i Interkulturel Pædagogik.

Morten Meisner er master i Gymnasiepædagogik og lektor i historie, geografi og samfundsfag ved Duborg-Skolen samt ekstern lektor ved teoretisk pædagogikum ved Syddansk Universitet.

»Bogen er velskrevet og meget overskuelig, og den er klar i sit budskab […] Det er en god ide med en inddeling i en teoretisk og en konkret del – analyserne af undervisningsforløbene er vigtige og gode, og det er spændende at læse om to konkrete skoler, der arbejder med et interkulturelt afsæt.«
Bibliotekernes lektørudtalelse


»Jeg læste bogen med stor interesse og må indrømme, at den havde et meget større teoretisk fundament, end jeg havde overvejet eller forestillet mig. Jeg blev klogere og var særligt glad for, at den også inddrog nogle af de basale, teoretiske modeller o.l., som jeg genkendte fra mit pædagogikum, så den interkulturelle didaktik på den måde ikke stod ud som noget særligt, men blev sat i forbindelse med den didaktiske viden, jeg allerede havde. Flere af de didaktiske spørgsmål, som stilles på skoleniveau, samt overvejelserne i forbindelse med internationale samarbejder vil jeg fluks give videre til repræsentanter på min skole.«
Jeanette Garde Kongsgaard, gymnasielærer


»Det vil være oplagt for den pædagogiske ledelse og andre interesserede, at læse bogen og inddrage den som en del af rammen i skolens arbejde for et interkulturelt læringsmiljø i dagligdagen. Bogen nærmer sig emnet fra en teoretisk ramme, og som praktiker er det et godt bud på, hvordan vi ved fælles hjælp, kan udvikle skolekulturen, så den anerkender og favner flere elevtyper.«
Tine Tønnes Sørensen, gymnasielærer


Antal sider: 185

ISBN: 9788772161242

Udgave, år: 1, 2020

Oplag, år: 1, 2020

Udgivelse: 29-09-2020

Indbinding: Paperback

Best.nr.: 9780

På lager
249,95
Interkulturel didaktik
+ -
På lager
373,95
Interkulturel didaktik (e-bog, epub)
+ -
Anmeldercitat

»Bogen er velskrevet og meget overskuelig, og den er klar i sit budskab […] Det er en god ide med en inddeling i en teoretisk og en konkret del – analyserne af undervisningsforløbene er vigtige og gode, og det er spændende at læse om to konkrete skoler, der arbejder med et interkulturelt afsæt.«
Bibliotekernes lektørudtalelse


Andre kunder synes også om

Motivation Dorte Ågård

En letlæst guide til hvordan man øger elevers motivation skrevet af en af Danmarks førende forskere …

169,95
Klasseledelse Dorte Ågård

En brugsbog, der giver dig teoretisk forståelse og praktisk inspiration, når du skal undervise på gy…

199,95
Unge, udenforskab og social forandring

De fleste unge i Norden har gode og trygge liv, men hele 6-12 % af hver årgang er i fare for at havn…

299,95
Inklusion og eksklusion Lotte Hedegaard-Sørensen

Denne bog bryder med den patologisering, som har præget debatten om inklusion og mistrivsel. Bogen a…

249,95
Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde Bjørn Hamre, Vibe Larsen

Bogen anlægger et kritisk – men konstruktivt – perspektiv på begrebet inklusion og på det tværprofes…

329,95
Den mangfoldige skole Peter Hobel, Laila Kjærbæk, Helle Lykke Nielsen, Søren Sindberg Jensen, Line Krogager Andersen

Bliv klog på de muligheder og udfordringer, man som lærer kan stå overfor i en mangfoldig grundskole…

269,95
Information Kundeservice
Salgs- og leveringsbetingelser
Ofte stillede spørgsmål
Om forlaget
Medarbejdere
Ledige stillinger
EU's persondataforordning (GDPR)
Cookiepolitik
Områder Alhambra
Academic
Fonden Frydenlund
Boghandlere
Undervisereksemplarer
Foreign Rights
Kontakt

Forlaget Frydenlund
Alhambravej 6
1826 Frederiksberg C

Telefonnr.: 3393 2212
E-mail: post@frydenlund.dk
Følg os på

Varen, du er ved at bestille, er endnu ikke udkommet.

Vi sender den til dig, når vi modtager den fra trykkeriet.
Vi trækker selvfølgelig først penge for din betaling/sender en faktura, når bogen er afsendt.