Afspænding og stresshåndtering Arbejdsliv Biografier og selvbiografier Børn og forældre Daginstitutioner og skole Filosofi og teologi Historie Humor Højtider Kommunikation Konfliktløsning Kunst, kultur og arkitektur LGBTQ+ Livsstil Psykologi Rejse- og guidebøger Samfund, debat og politik Selvhjælp Seniorliv og ældre Skønlitteratur Sport og idræt Sundhed og helse Særlige behov True Crime Ungdomsuddannelserne Videregående uddannelser Fordelsklub Alhambra Kriminalforlaget
Ny kunde Nyhedsservice Bøger på vej Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Tilbage Arbejdsmiljø Ledelse og HR
Tilbage Børn 0-6 år Børn 7-12 år Børn 13-18 år Fagbøger for børn Graviditet og fødsel
Tilbage Børnehave SFO Skole Vuggestue Udepædagogik og udeskole
Tilbage Spiritualisme
Tilbage Antikken, vikingetid og middelalder 1400-1800-tallet 1900-2000-tallet Kongelige Krige og konflikter
Tilbage Arkitektur Film og teater Fotografi Kulturhistorie Kunst
Tilbage Sorg Terapi og behandling
Tilbage Sejlads 111 steder
Tilbage Natur, klima og miljø Feminisme, ligestilling og kønspolitik
Tilbage Chicklit Digte (poesi og lyrik) Fagbøger om skønlitteratur Fantasy og magisk realisme Gysere og thrillere Historiske romaner Krimi og spænding Science Fiction, utopier og dystopier Stærke kvinder
Tilbage ADHD Angst Autisme Børn med særlige behov Fobier
Tilbage Dansk og retorik Didaktik Filosofi Historie og oldtidskundskab Idræt KS (kultur og samfund) Matematik og naturfag Mediefag og drama Opgaveskrivning og studieteknik Psykologi Pædagogikumbiblioteket Religion Samfundsfag Studieture
Tilbage Lærer Læring og didaktik Miljø og klima PAU Pædagog Pædagogik (universitet) Psykologi Socialrådgiver Sundhedsuddannelser
Ny kunde Nyhedsservice Bøger på vej Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Indkøbskurv 0
Bøger
Afspænding og stresshåndtering
Arbejdsliv
Biografier og selvbiografier
Børn og forældre
Daginstitutioner og skole
Filosofi og teologi
Historie
Humor
Højtider
Kommunikation
Konfliktløsning
Kunst, kultur og arkitektur
LGBTQ+
Livsstil
Psykologi
Rejse- og guidebøger
Samfund, debat og politik
Selvhjælp
Seniorliv og ældre
Skønlitteratur
Sport og idræt
Sundhed og helse
Særlige behov
True Crime
Ungdomsuddannelserne
Videregående uddannelser
- Arbejdsmiljø
- Ledelse og HR
- Børn 0-6 år
- Børn 7-12 år
- Børn 13-18 år
- Fagbøger for børn
- Graviditet og fødsel
- Børnehave
- SFO
- Skole
- Vuggestue
- Udepædagogik og udeskole
- Spiritualisme
- Antikken, vikingetid og middelalder
- 1400-1800-tallet
- 1900-2000-tallet
- Kongelige
- Krige og konflikter
- Arkitektur
- Film og teater
- Fotografi
- Kulturhistorie
- Kunst
- Sorg
- Terapi og behandling
- Sejlads
- 111 steder
- Natur, klima og miljø
- Feminisme, ligestilling og kønspolitik
- Chicklit
- Digte (poesi og lyrik)
- Fagbøger om skønlitteratur
- Fantasy og magisk realisme
- Gysere og thrillere
- Historiske romaner
- Krimi og spænding
- Science Fiction, utopier og dystopier
- Stærke kvinder
- ADHD
- Angst
- Autisme
- Børn med særlige behov
- Fobier
- Dansk og retorik
- Didaktik
- Filosofi
- Historie og oldtidskundskab
- Idræt
- KS (kultur og samfund)
- Matematik og naturfag
- Mediefag og drama
- Opgaveskrivning og studieteknik
- Psykologi
- Pædagogikumbiblioteket
- Religion
- Samfundsfag
- Studieture
- Lærer
- Læring og didaktik
- Miljø og klima
- PAU
- Pædagog
- Pædagogik (universitet)
- Psykologi
- Socialrådgiver
- Sundhedsuddannelser
Fordelsklub
Alhambra
Kriminalforlaget
Frydenlund
Samfund, debat og politik
Parate børn

 

Parate børn

– forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution
Allan Westerling, Dil Bach, Karen Ida Dannesboe, Tomas Ellegaard, Bjørg Kjær, Niels Kryger

Seks forskere fra RUC og DPU står bag bogen Parate børn. De viser, at barnets sociale kompetencer stadig er afgørende for, om pædagog­erne vurderer barnet skoleparat – men definitionen af de sociale evner har ændret sig.

  • Læs mere
  • Anmeldelser
  • Produktdetaljer

Forberedelse til skolestart spiller en større rolle i dagens daginstitutioner end tidligere. Bogstaver og tal er blevet en del af børnehavens organiserede leg, men det er stadig det sociale aspekt, der har hovedrollen, når pædagogerne skal anbefale forældre, om deres barn er parat til at begynde i skole eller ej.

Tidligere mente man, at det sociale kom af sig selv. I dag er det noget, der skal læres, man kan ligefrem tale om, at det sociale skal kultiveres frem af pædagoger og forældre. Samtidig er råde­rummet blevet meget smalt. Børnene skal hverken være for stille eller for vilde, for sensitive el­ler for robuste, for nørdede eller for legende. Barnet skal være afbalanceret! Det gør også, at det måske er blevet for nemt at ty til diagnoser som ADHD eller autisme, så snart et barn træder lidt ved siden af.

Bogen beskriver og analyserer disse dilemmaer. F.eks. kan diagnoser være en nødvendighed for de børn, der faktisk har brug for hjælp med det sociale. For en diagnose udløser penge til ekstra hjælp i form af specialpædagoger og -lærere.

Bogen sætter også fokus på forældresamarbejdet mellem pædagoger og voksne. Forfatternes undersøgelser viser, at forældrene i høj grad ønsker at lære af pædagogernes faglige viden, og at de er meget villige til at indgå i samarbejde om at gøre deres børn 'parate', så daginstitution og hjem trækker i samme retning.

Parate børn baserer sig på et nyligt afsluttet, større forskningsprojekt baseret på etnografiske studier i tre danske daginstitutioner suppleret med bl.a. studier i Singapore og historiske studier af tiden før indførelsen af pædagogiske læreplaner i danske daginstitutioner i 2004.

Bogen er til alle pædagoger, lærere, ledere og politikere, der interesserer sig for daginstitutionens og pædagogernes arbejde samt børns udvikling og læring.

»Bogen præsenterer vigtig ny forskning i forhold til mindre børns overgange, også med de ændrede krav ude fra på daginstitutionsområdet om mere voksenstyret læring.«
Ulla Liberg, konsulent/lektor pædagogik


»[…] en meget velfungerende bog, godt opslagsværk, og vel gennemarbejdet. Bogen kan varmt anbefales, både til forældre og pædagogisk personale.«
Tina Knudsen, pædagogmedhjælper


»Den udvider og perspektivere helt klart min eksisterende viden og er meget spændende, især i forhold til forventningen omkring arbejdet med et øget fælles ansvar for barnets læring mellem pædagoger og forældre. Jeg vil helt klart anbefale bogen og bruge dens pointer til refleksion og inspiration i mit praksisarbejde!«
Tanja Friedrichsen, bibliotekar og pædagog/teamkoordinator


»Jeg kan klart anbefale bogen til ledere i daginstitutioner og indskoling, da forfatterne formår at bidrage med ny viden, som kan have indflydelse på de pædagogiske rammer og bidrage til vidensdeling. At forfatterne forholder sig kritisk til nuværende praksis og grundlæggende pædagogiske antagelser, gør bogen endnu mere interessant, og jeg vil helt klart anbefale bogen i de læringsfællesskaber, som jeg befinder mig i.«
Ute Andrea Wagner, daginstitutionsleder


Antal sider: 253

ISBN: 9788772161365

Udgave, år: 1, 2020

Oplag, år: 1, 2020

Udgivelse: 12-03-2020

Indbinding: Paperback

Best.nr.: 11877

På lager
299,95
Parate børn
+ -
På lager
448,95
Parate børn (e-bog, epub)
+ -
Anmeldercitat

»Bogen præsenterer vigtig ny forskning i forhold til mindre børns overgange, også med de ændrede krav ude fra på daginstitutionsområdet om mere voksenstyret læring.«
Ulla Liberg, konsulent/lektor pædagogik


Andre kunder synes også om

Lyst til læring Kirsten Poulsgaard

Allerede i vuggestuen og børnehaven er børn i gang med at opdage og blive klogere på verden. De fors…

249,95
Dannelse og demokrati Oskar Negt

Den tyske filosof og sociolog Oskar Negt er blandt vor tids mest betydningsfulde tænkere. I Dannelse…

289,95
Daginstitutionen til hverdag Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Annegrethe Ahrenkiel, Finn M. Sommer, Niels Warring

Pædagogisk arbejde er mange ting – også opgaver som bleskift, oprydning og trøst skal tænkes ind i e…

269,95
Inklusion i daginstitutionen Anne Marie Marquardsen

Inklusion er en naturlig del af hverdagen i mange daginstitutioner. Men at arbejde inkluderende kræv…

289,95
Kampen om daginstitutionen

Engang hed det leg. I dag hedder det læring. Engang bestemte pædagogen, hvad der skete i daginstitut…

89,00
Børn i skilsmisse John Aasted Halse

Må lærere og pædagoger blande sig i forældres skilsmisser? Hvad gør man f.eks. som lærer eller pædag…

269,95
Børnefællesskaber Charlotte Højholt, Anja Hvidtfeldt Stanek, Maja Røn Larsen

Denne bog sætter fokus på fællesskaber mellem børn, samarbejdet mellem børnenes voksne og inddragels…

199,95
Klog på børn John Aasted Halse, Kristian Stanley Halse

Hvornår må børn komme i institution? Må de høre, at deres forældre skændes? Må man sige nej til børn…

219,95
På sporet af det gode børneliv Pernille Juhl

Hvad er et godt børneliv? Og virker de hjælpeforanstaltning­er, som kommunerne sætter i værk over fo…

269,00
Små børns hverdagsliv Anja Hvidtfeldt Stanek, Maja Røn Larsen, Solmai Sofia Mikladal

Små børns hverdagsliv undersøger forudsætningerne for børns trivsel og læring i dagligdagen i vugges…

269,95
Småbørnspædagogik 1960-2020 Stig Broström

Bogen tegner et billede af småbørnspædagogikken fra 1960 til 2020. Forfatter Stig Broström belyser d…

299,95
Information Kundeservice
Salgs- og leveringsbetingelser
Ofte stillede spørgsmål
Om forlaget
Medarbejdere
Ledige stillinger
EU's persondataforordning (GDPR)
Cookiepolitik
Områder Alhambra
Kriminalforlaget
Academic
Fonden Frydenlund
Boghandlere
Undervisereksemplarer
Foreign Rights
Kontakt

Forlaget Frydenlund
Alhambravej 6
1826 Frederiksberg C

Telefonnr.: 3393 2212
E-mail: post@frydenlund.dk
Følg os på

Varen, du er ved at bestille, er endnu ikke udkommet.

Vi sender den til dig, når vi modtager den fra trykkeriet.
Vi trækker selvfølgelig først penge for din betaling/sender en faktura, når bogen er afsendt.