Tør du fejle?
– psykologisk tryghed på arbejdetI Tør du fejle? forsøger Rebekka Bøgelund sammen med toneangivende eksperter og ledere at give et bud på, hvordan vi sikrer psykologisk tryghed på arbejdspladsen – for det er en nødvendighed ude på arbejdspladserne, at medarbejderne føler sig trygge nok til at kunne begå fejl.
Vi skal turde kaste os ud i opgaverne, også selvom det uvægerligt vil føre til fejl. For det er helt i orden. Faktisk er det supergodt! Men hvordan sørger vi for, at vores arbejdspladser får en sådan kultur, hvor fejl bydes velkommen? For hvis man føler sig psykologisk tryg på sit arbejde, åbner det op for meninger og perspektiver, mens det bliver plads til et innovativt, idérigt og kreativt samfund.
Tør du fejle? samler 19 ledere og eksperter, der giver deres bud på, hvad man som leder kan gøre for at opnå psykologisk tryghed på arbejdspladsen. For som leder kan man i høj grad være med til at fremme og sikre denne kultur.
Du kan bl.a. læse kapitler som:
- Sårbarhed højner psykologisk tryghed – samtale med Mikala Larsen, Head of HR, Nestlé Nordic
- Ærlig ledelse – samtale med Rane Willerslev, direktør, Nationalmuseet
- Nærvær kræver oprigtighed – samtale med Ann-Christina Matzen, leder af JAC, Gentofte Kommune
- Hjernen i et psykologisk utrygt miljø – samtale med Troels W. Kjær, professor og hjerneforsker
- Træning giver færre fejl og større tryghed – samtale med James Price, komponist og gastronom
- Transparens kan gøre ondt – samtale med Louise Sylvest, direktør for HR og corporate affairs, Bestseller
»Bogen er i tidsånden meget relevant. Vi taler om 12-talspiger, som ikke tør byde ind – af skræk for at fejle og dermed ikke få 12. Vi taler om, at Danmark skal ud af diverse kriser ved innovation, men man innoverer ikke, hvis man ikke tør fejle i forsøget på at afprøve en genial ide, som måske virkelig kommer til at flytte på noget. Bogen er anvendelig for både ledere og medarbejdere – for hvad er det, der skaber en tryghed og en kultur, hvor man tør fejle? Hvordan byder man selv ind i den dagsorden? [...] Tag bogen i hånden, og giv den til din leder.«
Pernille Ødum Halse, Customer Service Manager
»En bog, der på mange måder er tankevækkende. Det er flot, at topledere indrømmer, at de fejler og tager fejl. Nogle er endda så modige at forvente, at deres medarbejdere fejler. Gad vide, hvor mange medarbejdere der oplever, at fejl accepteres.«
Dorthe Mundbjerg, udviklingssygeplejerske
Antal sider: 278
ISBN: 9788772165424
Udgave, år: 1, 2022
Oplag, år: 1, 2022
Udgivelse: 20-09-2022
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 12418