Fokus i Virkemidler i voksenundervisning er særligt på de undervisere, der efteruddanner offentligt ansatte samt elever på grunduddannelser, som er målrettet jobs i den offentlige sektor.
Forfatterne stiller skarpt på de faktorer, der er grundlæggende for, at voksenundervisning skaber læring – f.eks.:
- Hvordan skabes relation til og mellem deltagerne?
- Hvordan kan modstand fra deltagere håndteres?
- Hvordan skabes refleksion, så det understøtter læring?
- Hvordan og hvorfor er facilitering centralt i læreprocessen?
I en 7-trinsguide gennemgås et undervisningsforløb med alt lige fra velkomst, relationelle virkemidler, proaktivitet og imødegåelse af modstand, robusthedsfaktorer, læringsstile, motivation, visuelle virkemidler m.m.
Virkemidler i voksenundervisning bygger på erfaringer fra undervisningsforløb for flere tusinde offentligt ansatte, hvor forfatterne med succes har afprøvet de pædagogiske metoder og virkemidler, som beskrives. Den beskriver endvidere de voksende kompetencekrav, som stilles til offentligt ansatte, og som skal afspejles i undervisningsforløb, både i planlægning og gennemførelse.