Sarah Robinson, Helle Munkholm Davidsen
Forandringspædagogik (e-bog, epub)
– et nyt fagdidaktisk dannelsesprojekt
Pris 199,95 kr.
Klik på billedet for at se et større billede
|
Antal sider:
133
ISBN:
9788772162904
Udgave, år:
1. epub-udgave 2022
Udgivelse:
Februar 2022
Indbinding:
Hæftet m. flapper
Best.nr.:
5918
|
Forandringspædagogik ruster lærere i grundskolen til pædagogisk og didaktisk at designe deres undervisning, så den giver mere plads til børn og unges mangfoldige livsperspektiver og forskellighed.
Forandringspædagogikken er inspireret af en bred filosofisk forståelse af entreprenørskab som forandringsskabelse og mulighedstænkning. Den danner grundlag for at skabe faglig læring og dannelse i mennesker som autonome og handlekraftige og i en verden fuld af muligheder.
Forandringspædagogik fokuserer på børn og unges personlige tilgang til læring og livet gennem et transformativt og udvidet læringsbegreb. Den styrker børn og unges blik for mulighederne i dem selv, i omverdenen og i fremtiden, og den ønsker at vise, at eleverne kan tage meget mere aktiv del i undervisningen og livet, hvis de får mulighed for det. Denne bog giver en samlet præsentation af feltet pædgogisk entreprenørskab, som forbinder forskning med praksisudvikling i skolen.
Sarah Robinson er lektor ved Centre for Educational Development – CED – Uddannelsesudvikling, Aarhus Universitet. Hun forsker bl.a. i didaktik, pædagogisk antropologi samt innovation, læring og ledelse. Helle Munkholm Davidsen har arbejdet med didaktik og entreprenørskab i en årrække som forskningschef på UC Lillebælt og VIA. Hun er nu institutleder på Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet.
Forfatterinfo: |
Sarah Robinson er pædagogisk antropolog og lektor ved Center for Educational Development på Aarhus Universitet. Hun forsker i og udvikler didaktisk modeller, som tager udgangspunkt i entreprenørskabs undervisning.
|
Helle Munkholm Davidsen har arbejdet med didaktik og entreprenørskab i en årrække som forskningschef på UC Lillebælt og VIA. Hun er nu institutleder på Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet.
|
Anmeldercitater: |
»Det er en interessant udgivelse, som rummer meget stof til samtale både på lærerværelserne og på læreruddannelserne. Et væsentligt indspark i debatten om den pædagogiske og didaktiske tilrettelæggelse af grundskolen og ungdomsuddannelserne.« Bibliotekernes lektørudtalelse
|
» […] jeg er vild med denne bogs intention – som skoleleder kan jeg kun tilslutte mig ambitionen om at skabe entreprenant og autentiske læring for vores børn.« Skoleleder Karen Marie Beklar, Folkeskolen
|
Andre titler af samme forfatter: |
|
|