FRYDENLUND.DK / VAREBESKRIVELSE



NYHEDSBREV
Din e-mail

Tilmeld mig følgende nyhedsbreve:






Frameld nyhedsbreve

EU’s Persondataforordning:
I henhold til EU’s persondataforordning accepterer jeg hermed ved tilmelding til nyhedsbreve fra Frydenlund A/S, at Frydenlund A/S gennem udbyderen Ubivox Danmark ApS må sende mig nyhedsbreve på min e-mailadresse, indtil jeg selv framelder mig ordningen. Herefter bliver min e-mailadresse slettet. Jeg har mulighed for at klage til Datatilsynet. Dataansvarlig: Vibe Skytte.

Palle Veje RasmussenBirgitte Gottlieb
Almendannelse i det moderne gymnasium (e-bog, epub)
Pris 448,95 kr.
Klik på billedet for at se et større billede

Antal sider:  192
ISBN:  9788772163499
Udgave, år:  1. epub-udgave, 2021
Udgivelse:  Maj 2021
Best.nr.:  5778
 

Se alle vurderinger af varen

Du skal være logget på for at kunne afgive din vurdering.

Det almene gymnasiums grundlæggende værdi er og har altid været almendannelse. Begrebet har modstået samfundsomvæltninger fra bondesamfund til industrisamfund, fra videns- og velfærdssamfund til global konkurrencestat og kan stadig tale til os.



De erfarne undervisere Birgitte Gottlieb og Palle Veje Rasmussen argumenterer i Almendannelse i det moderne gymnasium for, hvorfor vi skal bevare almendannelsen på uddannelserne – også selvom den i dag bliver presset fra flere sider:

  1. Den store søgning til stx betyder, at unge, som i virkeligheden ikke har lyst til at tage favntag med det faglige læsestof, søger denne uddannelsesform af de forkerte grunde.
  2. Taxametersystemet har gjort det økonomisk attraktivt for gymnasierne at fastholde de elever, der åbenlyst har en aversion mod skolekulturen.
  3. De seneste års krav om effektivisering, målstyring og gennemsigtighed har synliggjort konkrete mål for undervisning og læring, men almendannelsen er blevet glemt, fordi den hverken kan måles eller vejes.

Men almendannelsen skal bevares – i moderne former. For de nuværende gymnasieelever vil komme til at stå overfor store samfundsmæssige og miljømæssige udfordringer som energi, klima, digitalisering osv.

Almendannelse er det fundament, der skal bevidst­gøre de unge om de fremtidige udfordringer og udvikle deres kreativitet, så de kan bidrage til en mulig løsning.

Bogen er et indspark til debatten om gymnasiets rolle og henvender sig til både politikere inden for uddannelsesområdet, rektorer, lærere og andre med interesse for feltet.


Forfatterinfo:

Palle Veje Rasmussen er cand.phil. i filosofi og exam.scient. i matematik. Han er desuden master i gymnasieledelse og i it-pædagogik. Han har arbejdet 16 år som underviser på gymnasielæreruddannelsen ’Teoretisk Pædagogikum’ og arbejdet over 25 år som gymnasielærer eller pædagogisk faglig koordinator. Han har skrevet bøger, artikler og kronikker om gymnasiet og almendannelse.

Birgitte Gottlieb er cand.mag. med fagene dansk, psykologi og europæisk etnologi. Hun har i en periode sideløbende med undervisningen været kvalitetschef på et af landets største gymnasier. Hun er efteruddannet hos DISPUK, hvorfra hun har den toårige ledelses- og konsulentuddannelse. Desuden har hun seks års praktisk erfaring som konsulent i systemisk organisationsudvikling i offentlige institutioner. Hun er medforfatter til flere bøger.

Andre titler af samme forfatter:

Du skal logge ind før du kan tilmelde dig bogklubben.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan gennemføre købet.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan afgive en vurdering for varen.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

vis bogforside
Cookies politik