Bogens pointe er enkel: Det kan være godt at sige nej! For når du siger nej til et, siger du faktisk ja til noget andet, nemlig lige præcis det, der er vigtigt for dig i både arbejds- og privatlivet.
Hvis du derimod ikke formår at sige nej til de irrelevante afbrydelser, opgaver og møder eller til vilkår og adfærd, der underminerer dine muligheder for at gøre dit arbejde, kan du i sidste ende miste overskuddet til at sige ja til noget som helst. Næste skridt herfra kan være en stress-sygemelding.
Sådan siger du nej på jobbet gennemgår en række strategier, du kan bruge, hvis du ønsker at blive bedre til at sige nej, når andre beder dig om noget, du ikke kan, bør eller vil sige ja til. Strategierne fungerer også, når du vil sige nej til noget, andre gør, og hvor du dermed gerne vil bede dem ændre deres handling.
Bogen henvender sig til alle, der vil blive bedre til at sige nej på jobbet, uanset om du arbejder på kontor, er sygeplejerske, SoSu-hjælper, håndværker eller noget helt femt.