Dannelse og digital kultur er en introduktion til de nyeste og vigtigste problemstillinger inden for området. Forfatterne giver et fyldigt overblik over fænomenerne dannelse, læring og socialt samvær i den digitale verden. De behandler bl.a. disse spørgsmål:
- Er der gået noget tabt i vores iver efter at bruge digitale løsninger?
- Hvordan får man ‘det hele menneske’ med i en konstant og hurtig digital udvikling?
- Hvordan klæder vi nye og kommende generationer på, så de kan navigere i den digitale verden?
- Hvad betyder det for demokratiet, at samtalen nu foregår digitalt?
- Hvordan kombinerer vi de digitale værktøjer med vores analoge værdisæt?
Bogens seks forfattere kommer fra hvert deres fagfelt og fagtradition, men har alle digital dannelse som arbejdsområde. Dermed får læseren både en sociologisk, psykologisk, sundhedsfaglig, pædagogisk og mediefaglig vinkel på bogens problemstillinger.
Kapitlerne handler om: dannelse i det 21. århundrede, tilstedeværelse som baggrund for indflydelse, dannelse og digitalisering af klasserummet, det digitale og analoge hånd i hånd, sundhed og digitale medier samt digitale fællesskaber på godt og ondt.
Dannelse og digital kultur henvender sig til pædagoger og lærere i grundskole og på ungdomsuddannelser samt studerende inden for disse retninger. Også institutionsledere og rektorer kan læse med.
Bidragyderne er: Bo Persson (UCN), Jesper Dam Larsen (UCN), Hanne Kusk (UCN), Johannes Andersen (AAU), Michael Paulsen (SDU), Kirsten Dal Wellendorph (VIA), Line Hansen (praktiserende fysioterapeut) og Signe Sandfeld Hansen (Center for Digital Pædagogik).