FRYDENLUND.DK / VAREBESKRIVELSE



NYHEDSBREV
Din e-mail

Tilmeld mig følgende nyhedsbreve:






Frameld nyhedsbreve

EU’s Persondataforordning:
I henhold til EU’s persondataforordning accepterer jeg hermed ved tilmelding til nyhedsbreve fra Frydenlund A/S, at Frydenlund A/S gennem udbyderen Ubivox Danmark ApS må sende mig nyhedsbreve på min e-mailadresse, indtil jeg selv framelder mig ordningen. Herefter bliver min e-mailadresse slettet. Jeg har mulighed for at klage til Datatilsynet. Dataansvarlig: Vibe Skytte.

Hanne Leth AndersenJens Christian Jacobsen
Til dannelse eller nytte?
Universitetsuddannelser mellem forskningsbaseret faglighed og relevans for arbejdsmarkedet
Pris 249,95 kr.
Klik på billedet for at se et større billede

Antal sider:  168
ISBN:  9788771188288
Udgave, år:  1, 2017
Oplag, år:  1, 2017
Udgivelse:  November 2017
Indbinding:  Hæftet m. flapper
Best.nr.:  4067
 

Se alle vurderinger af varen

Du skal være logget på for at kunne afgive din vurdering.

Viden er blevet til en vare, og uddannelse til et konkurrenceparameter. Til dannelse eller nytte? diskuterer balancegangen i samfundets uddannelsespolitik. For hvilke uddannelser bør man satse på til en fremtid, vi ikke kender, men som vi gerne vil være med til at forme?



Med udgangspunkt i Bologna-processen indfører universiteter og professionshøjskoler nye kursusforløb, nye styrings­modeller og nye udviklingsstrategier. Til dannelse eller nytte? undersøger, hvad det betyder for samfundet og for uddannelserne, at markedet kommer til at afgøre, hvordan undervisningen skrues sammen, og hvor længe en uddannelse skal vare.

Der er ingen tvivl om, at de videregående uddannelser skal tilpasses aktuelle markeds­vilkår. Men det må ikke være enten-eller. I så fald vil denne udvikling præge universiteternes frie forskningsmuligheder og deres evne til at uddanne omstillingsparate og tværfaglige dimittender. Paradoksalt nok til skade for erhvervslivet.

Spørgsmålet er, om der nogensinde kan sættes lighedstegn mellem ansættelse og uddannelse.

Forfatterne giver en fremstilling af de seneste års uddannelsespolitiske udvikling på de danske universiteter. De diskuterer gennem begrebet employability, hvordan vidensøkonomien skaber forandringer i politikken, i organiseringen og i undervisningen.

En bog for politikere og beslutningstagere på uddannelsesområdet.


Forfatterinfo:

Hanne Leth Andersen er professor i sprogdidaktik og rektor ved RUC.

Jens Christian Jacobsen er selv­stændig konsulent, tid­ligere centerleder på Københavns Universitet og lektor på UCC Læreruddannelsen.

Anmeldercitater:

»Det er en meget oplysende bog, der rækker videre end sit emne, og som man bliver klogere på sin samtid af«.
Birgit Schultz, pædagog og bachelor i psykologi

»Diskussionen er sober og afbalanceret, ligesom bogen kommer fint rundt om de fleste betydningsfulde felter. […] en tiltrængt modstemme til politisk lavlandstænkning. Må den være politikere og embedsværk til lyst og fromme«.
Professor Anders Klostergaard Petersen, AU, på ScienceReport.dk

Andre titler af samme forfatter:
Andre kunder har også købt disse titler:

Du skal logge ind før du kan tilmelde dig bogklubben.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan gennemføre købet.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan afgive en vurdering for varen.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

vis bogforside
Cookies politik