Bogen fortæller om de udfordringer, børn kan have, og den kobler teoretisk viden med praktisk pædagogik og pædagogiske aktiviteter. Teoridelens fokus er social trivsel og læring. Hvert kapitel indkredser og nuancerer begrebet inklusion gennem læringsteorier, modeller og refleksionsværktøjer. Modellerne bruges aktivt i bogens praksisdel, hvor læseren får et indblik i børn med særlige behov, og hvordan pædagogerne kan tilrettelægge et læringsmiljø og pædagogiske aktiviteter rundt om barnet.
Vi følger seks børn i bogen:
- Anna, der er særlig sensitiv.
- Bushra, der er flygtning.
- Carl, som har autisme.
- Lucas, der har diabetes.
- Magnus, som har ADHD
- Sofie, hvis sproglige udvikling er forsinket.
Målet med bogen er at skabe sammenhæng og mening i inklusionens mange lag samt at formidle inspiration til fortsat udvikling af inkluderende fællesskaber. Den er skrevet til ledere, pædagoger, studerende på pædagoguddannelsen, pædagogiske konsulenter, ansatte i PPR, forvaltningsledere, specialpædagoger, specialkonsulenter, sagsbehandlere, socialrådgivere og politiske beslutningstagere.