Kulturen i en klasse er noget, der skal etableres og arbejdes aktivt med. Manglende motivation, gejst, forberedelse og fokus på opgaven – sammen med lav koncentration og ringe lyst til at lære – går hånd i hånd med en dårlig læringskultur.
Det, man foretager sig i klassen, påvirker de andre, og det, fællesskabet gør, har betydning for den enkelte. Derfor handler det om at stå sammen med de andre i klassen og spille hinanden gode – fuldstændig som en skuespillertrup på et teater. Det kræver anvisninger, tryghed og tydelige forventninger. Til det er der brug for undervisere, som ved, at det kræver ledelse af klassen og dannelse af god kultur at nå til denne tryghed.
Bogen er såvel en praktisk håndbog som et opslagsværk. Den henvender sig både til læreren, der mangler en god idé, og læreren, der har brug for at blive mindet om det, man indimellem glemmer at aktivere i hverdagen. Fokus er lagt på, hvordan underviseren og teamet kommer godt i gang med arbejdet og får etableret hensigtsmæssige normer og en god arbejdskultur i klassen.
Den indeholder:
- Redskaber til opbygning og vedligeholdelse af god klassekultur.
- Redskaber til at styrke og reflektere over klasseledelse.
- Øvelser til brug i klassen.
- Teoretisk indblik i gruppedynamiske og -psykologiske processer.