Kærlighed, omsorg og anerkendelse udgør fundamentet i al opdragelse, men forudsætter også krav, ansvar og tydelige voksne, der viser, hvor deres egne grænser går – og her spiller pædagoger og lærere også en rolle.
»Børn skal lære, at hvis vi skal leve sammen, så må der være nogle spilleregler. Vi skal ikke udelukkende opdrage børnene for deres egen skyld, men også for fællesskabets skyld«, lyder det bl.a. fra forfatteren, der i sin konsultation og som foredragsholder har fået mange bud på, hvad god opdragelse er – og rigtig mange spørgsmål fra frustrerede forældre.
Bogen er delt op i tre dele: 'Opdragelsens grundlag', 'Klassiske opdragelsestemaer' og 'Opdragelse i praksis' herunder med emner som:
- Familien – den sociale rugekasse
- Vær en autoritet uden at være autoritær
- Grænser eller ej?
- At opdrage søskende
- Mobiltelefon
- Kampen ved spisebordet
- Når bedsteforældrene opdrager
- Opdragelse i den skilte familie
- I dagtilbud og skole
Bogen henvender sig først og fremmest til forældre, pædagoger og lærere, men kan også – forhåbentlig med udbytte – læses af bedsteforældre og andre interesserede voksne.