FRYDENLUND.DK / VAREBESKRIVELSE



NYHEDSBREV
Din e-mail

Tilmeld mig følgende nyhedsbreve:






Frameld nyhedsbreve

EU’s Persondataforordning:
I henhold til EU’s persondataforordning accepterer jeg hermed ved tilmelding til nyhedsbreve fra Frydenlund A/S, at Frydenlund A/S gennem udbyderen Ubivox Danmark ApS må sende mig nyhedsbreve på min e-mailadresse, indtil jeg selv framelder mig ordningen. Herefter bliver min e-mailadresse slettet. Jeg har mulighed for at klage til Datatilsynet. Dataansvarlig: Vibe Skytte.

AKTUELT TEMA
Aktuel tema billede
Birger Steen NielsenCamilla SchmidtAnnegrethe AhrenkielFinn SommerNiels Warring
Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed (e-bog, epub)
Pris 209,00 kr.
Klik på billedet for at se et større billede

Antal sider:  320
ISBN:  9788771184150
Udgave, år:  1, 2012
Oplag, år:  2, 2013
Udgivelse:  Marts 2012
Indbinding:  Paperback
Best.nr.:  3454
 

Se alle vurderinger af varen

Du skal være logget på for at kunne afgive din vurdering.

De neoliberale styringsformer ændrer daginstitu­tionerne til rene serviceorienterede dagtilbud. Der er derfor brug for omtænkning og nytænkning.



Et ensidigt fokus på skoleforberedelse undergraver det almene dannelsesperspektiv for børnene og dag­institutionernes almene socialisationsopgave. Og det usynliggør store dele af det pædagogiske arbejde.

Forståelsen af daginstitutionerne, daginstitutionsarbejdet og den pædagoggiske faglighed er i dag for upræcis og udifferentieret. Derfor har det været svært at formulere alternativer til den neoliberale ændring af institutionerne.

I bogen foreslår forfatterne en ny forståelse af det pædagogiske institutionsarbejde, som det historisk er blevet udviklet i velfærdsstaten. Vigtige begreber, som kendetegner det pædagogiske arbejde, er: Etablering af sammenhæng, den upåagtede faglighed, det pædagogiske kollektiv som et ensemble, gestisk viden og arbejdets skabende karakter.

Med udgangspunkt i denne nye forståelse kritiserer forfatterne den igangværende nedbrydning af daginstitutionerne. Men de diskuterer også en anden vej: Daginstitutionerne som fælles gode – som del af et velfærdsparadigme. Det gælder nemlig for daginstitutionerne – som for de øvrige velfærdsinstitutioner – at de ikke bare kan forsvares ud fra det, der har været. De må grundlæggende fornyes.


Anmeldercitater:

»Bogen kan med sine meget genkendelige observationer og skarpe analyse af daginstitutionsarbejdet være lige præcis den saltvandsindsprøjtning, det dehydrerede pædagogiske område tørster efter. Derfor et dette ikke bare en boganmeldelse, men også en boganbefaling«.
Kritisk Debat

»Her er virkelig tale om et solidt fagligt velfunderet indspark til debatten omkring vores daginstitutioner«.
Dorthe Skovborg, lærer på en behandlingsskole

»Bogens force er de teoretiske analyser og diskussioner. […] Interessant – og det jeg som læser især blev fanget af […] – er brugen af hverdagsteorier samt det at anskue det pædagogerne gør i daginstitutionerne som skabelse af hverdagslighed og (livs)sammenhæng. […] Mit håb er, at mange vil læse bogen, da den giver mulighed for at sætte gang i en debat om daginstitutioner …«.
Social politik

Andre titler af samme forfatter:

Du skal logge ind før du kan tilmelde dig bogklubben.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan gennemføre købet.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan afgive en vurdering for varen.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

vis bogforside
Cookies politik