FRYDENLUND.DK / VAREBESKRIVELSE



NYHEDSBREV
Din e-mail

Tilmeld mig følgende nyhedsbreve:






Frameld nyhedsbreve

EU’s Persondataforordning:
I henhold til EU’s persondataforordning accepterer jeg hermed ved tilmelding til nyhedsbreve fra Frydenlund A/S, at Frydenlund A/S gennem udbyderen Ubivox Danmark ApS må sende mig nyhedsbreve på min e-mailadresse, indtil jeg selv framelder mig ordningen. Herefter bliver min e-mailadresse slettet. Jeg har mulighed for at klage til Datatilsynet. Dataansvarlig: Vibe Skytte.

AKTUELT TEMA
Aktuel tema billede
Lotte Nyboe
Digital dannelse
Børns og unges mediebrug og -læring inden for og uden for institutionerne
Pris 249,00 kr.
Klik på billedet for at se et større billede

Antal sider:  230
ISBN:  9788778877963
Udgave, år:  1, 2009
Oplag, år:  3, 2014
Udgivelse:  September 2009
Indbinding:  Paperback
Best.nr.:  1460
 

Se alle vurderinger af varen

Du skal være logget på for at kunne afgive din vurdering.

Børn og unge er superbrugere af digitale medier, men gør det dem til kompetente brugere? Bogen ser nærmere på børns og unges mediebrug, hvordan bruger de medierne, og hvad får de ud af det?



Hvilken viden og kunnen behøves for at kunne begå sig i nutidens og fremtidens videns- og mediesamfund? Og hvorfor og hvordan bør skole og institutioner komme på banen i forhold til at oplære børn og unge i brugen af medier?

For voksne, der er opvokset i en tid før digitaliseringen for alvor tog fart, er digitale medier noget, der klart kan adskilles fra hinanden. For børn og unge, der er opflasket med blandt andet computer, internet og mobiltelefoner, er de digitale medier et samlet teknologisk og kulturelt hele.

Det er de voksnes mediebillede, der dominerer i skoler og institutioner. Her holder man stadig medierne adskilt, for eksempel bogen over for computeren. Det er en fejl, for selvom børnene og de unge er ihærdige superbrugere af medier i deres fritid, har de brug for at lære at forholde sig til de mange digitale medier. Selv en superbruger er ikke nødvendigvis en kompetent bruger, og kompetence kommer ikke af sig selv.

Bogens pointe er, at det er samfundets opgave at sikre, at alle børn og unge får lige muligheder til at udvikle tidssvarende digitale færdigheder og kompetencer, der er forudsætningerne for digital dannelse.


Anmeldercitater:

»... et godt bud på en grundig fundering af nødvendige debatter fremover«.
MedieKultur

»… bogen indeholder mange gode og relevante pointer i diskussionen om digitale mediers plads i institutionernes og fritidslivets læringsaktiviteter. […] Med Lotte Nyboes bog i hånden kunne bibliotekerne med fordel starte en gentækning af deres læringstilbud. […] sætter de seneste års forskning omkring den digitale samfundsudvikling og specielt børn og unges medievaner i spil som fundament for at bruge læringsbegrebet bredere og i bedre overensstemmelse med børns og unges virkelighed«.
bibliotekspressen.dk

»Vedkommende og aktuel udgivelse om en digital verden i hastig udvikling«.
Bibliotekernes lektørudtalelse

Andre titler af samme forfatter:
Andre kunder har også købt disse titler:

Du skal logge ind før du kan tilmelde dig bogklubben.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan gennemføre købet.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan afgive en vurdering for varen.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

vis bogforside
Cookies politik