Afspænding og stresshåndtering Arbejdsliv Biografier og selvbiografier Børn og forældre Daginstitutioner og skole Filosofi og teologi Historie Humor Højtider Kommunikation Konfliktløsning Kunst, kultur og arkitektur Psykologi Rejser Samfund, debat og politik Selvhjælp Seniorliv Sundhed og sport Skønlitteratur Særlige behov True Crime Ungdomsuddannelserne Videregående uddannelser Bøger på vej Fordelsklub Nyhedsservice
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Tilbage Arbejdsmiljø Ledelse og HR Jura
Tilbage Børn 0-6 år Børn 7-12 år Børn 13-18 år Fagbøger for børn Graviditet og fødsel
Tilbage Børnehave SFO Skole Vuggestue Udepædagogik og udeskole
Tilbage Spiritualisme
Tilbage Antikken, vikingetid og middelalder 1400-1800-tallet 1900-2000-tallet Krige og konflikter
Tilbage Arkitektur Film og teater Kulturhistorie Kunst
Tilbage Sorg Terapi og behandling
Tilbage Guidebøger Sejlads 111 steder
Tilbage Natur, klima og miljø Feminisme, ligestilling og kønspolitik
Tilbage Sport og idræt Sundhed og helse
Tilbage Chicklit Digte (poesi og lyrik) Fantasy og magisk realisme Gysere og thrillere Historiske romaner Krimi og spænding Science Fiction, utopier og dystopier Stærke kvinder
Tilbage ADHD Angst Autisme Børn med særlige behov Fobier
Tilbage Dansk og retorik Didaktik Filosofi Historie og oldtidskundskab Idræt KS (kultur og samfund) Matematik og naturfag Mediefag og drama Opgaveskrivning og studieteknik Psykologi Pædagogikumbiblioteket Religion Samfundsfag Studieture
Tilbage Lærer Læring og didaktik Miljø og klima PAU Pædagog Pædagogik (universitet) Psykologi Socialrådgiver Sundhedsuddannelser
Tilbage Nyhedsbrev Læserbarometeret Gratis kataloger Undervisereksemplarer Ambassadør
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Indkøbskurv 0
Bøger
Afspænding og stresshåndtering
Arbejdsliv
Biografier og selvbiografier
Børn og forældre
Daginstitutioner og skole
Filosofi og teologi
Historie
Humor
Højtider
Kommunikation
Konfliktløsning
Kunst, kultur og arkitektur
Psykologi
Rejser
Samfund, debat og politik
Selvhjælp
Seniorliv
Sundhed og sport
Skønlitteratur
Særlige behov
True Crime
Ungdomsuddannelserne
Videregående uddannelser
- Arbejdsmiljø
- Ledelse og HR
- Jura
- Børn 0-6 år
- Børn 7-12 år
- Børn 13-18 år
- Fagbøger for børn
- Graviditet og fødsel
- Børnehave
- SFO
- Skole
- Vuggestue
- Udepædagogik og udeskole
- Spiritualisme
- Antikken, vikingetid og middelalder
- 1400-1800-tallet
- 1900-2000-tallet
- Krige og konflikter
- Arkitektur
- Film og teater
- Kulturhistorie
- Kunst
- Sorg
- Terapi og behandling
- Guidebøger
- Sejlads
- 111 steder
- Natur, klima og miljø
- Feminisme, ligestilling og kønspolitik
- Sport og idræt
- Sundhed og helse
- Chicklit
- Digte (poesi og lyrik)
- Fantasy og magisk realisme
- Gysere og thrillere
- Historiske romaner
- Krimi og spænding
- Science Fiction, utopier og dystopier
- Stærke kvinder
- ADHD
- Angst
- Autisme
- Børn med særlige behov
- Fobier
- Dansk og retorik
- Didaktik
- Filosofi
- Historie og oldtidskundskab
- Idræt
- KS (kultur og samfund)
- Matematik og naturfag
- Mediefag og drama
- Opgaveskrivning og studieteknik
- Psykologi
- Pædagogikumbiblioteket
- Religion
- Samfundsfag
- Studieture
- Lærer
- Læring og didaktik
- Miljø og klima
- PAU
- Pædagog
- Pædagogik (universitet)
- Psykologi
- Socialrådgiver
- Sundhedsuddannelser
Bøger på vej
Fordelsklub
Nyhedsservice
Nyhedsbrev
Læserbarometeret
Gratis kataloger
Undervisereksemplarer
Ambassadør
Frydenlund
Ungdomsuddannelserne
Historie og oldtidskundskab
Historie i brug

Hjemmeside www  

Historie i brug

– fra historieskabt til historieskabende
Winnie Færk, Jan Horn Petersen

Fagbogen introducerer til begrebet historiebrug: Hvad er historie? Hvad er kildekritik? Hvad er historisk metode? Og hvordan bruger vi historie som individer, som samfund og som fag? 

  • Læs mere
  • Anmeldelser
  • Produktdetaljer

Ved hjælp af en lang række konkrete eksempler fra bl.a. den kolde krig og besættelsestiden går bogen i dybden med historiebrug, kildekritik, historisk metode, den kollektive erindring og historieundervisning.

Forfatterne viser, hvordan vi løbende tolker og omfortolker de spor, som den historiske proces har efterladt sig. Den viser også, hvordan disse tolkninger kan bruges og misbruges i den offentlige og politiske debat.

Bogen kommer ind på en række metodiske og historie­teoretiske problemstillinger ved historiebrug, historiske metode og kildekritik. Dens formål er at udvikle elevernes historiebevidsthed og lyst til at gå i dialog med fortiden. Den er fyldt med opgaver, som træner elevernes færdigheder i at udforme historiske problemstillinger, bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til de mange former for historiebrug, de møder i og uden for skolen.

Bogen indgår i serien His2rie, der er et netbaseret undervisnings­materiale specielt tilrettelagt undervisningen i historie i gymnasiet, på hf og på hhx. På seriens hjemmeside har hver bog sin egen del med kilde­tekster, litteraturlister, links m.m. På hjemmesiden findes også sider om bl.a. historiebrug, historisk metode og kildekritik, studieteknik, formidling samt historie som fiktion.

Forfatterne underviser begge i historie på Espergærde Gymnasium og HF.

»Netop omfanget, men mest af alt niveauet i bogen, er på én og samme tid bogens styrke såvel som dens udfordring. Bogen stiller gennemgående høje krav til elevernes faglige niveau – hvilket naturligvis også er det, der i sidste ende kan bringe dem vidt. […] bogen byder som sagt også på et hav af relevante eksempler – alle de mange værktøjer er på den ene eller anden måde forklaret ud fra gode og konkrete eksempler og tilhørende opgaver, der er klar til at tage i brug. […] Så hermed en opfordring til at få fingrene i denne bog til det kommende skoleår«.
Historieonline.dk

 


»Denne glimrende bog er et særdeles godt bud på, hvordan man muligvis kan gøre unge mere interesseret i begrebet historie. […] Gennem hele bogen giver forfatterne en lang række glimrende eksempler til belysning af de opstillede spørgsmål – og hver gang giver de en række yderst overbevisende forklaringer. […] anbefales på det varmeste – i omhyggeligt udvalgte sammenhænge«.
Uddannelsesbladet

4 stjerner - ★★★★


Antal sider: 147

ISBN: 9788771182859

Udgave, år: 1, 2013

Oplag, år: 2, 2017

Udgivelse: 18-12-2013

Indbinding: Hæftet

Best.nr.: 9160

På lager
199,95
+ -
Anmeldercitat

»Netop omfanget, men mest af alt niveauet i bogen, er på én og samme tid bogens styrke såvel som dens udfordring. Bogen stiller gennemgående høje krav til elevernes faglige niveau – hvilket naturligvis også er det, der i sidste ende kan bringe dem vidt. […] bogen byder som sagt også på et hav af relevante eksempler – alle de mange værktøjer er på den ene eller anden måde forklaret ud fra gode og konkrete eksempler og tilhørende opgaver, der er klar til at tage i brug. […] Så hermed en opfordring til at få fingrene i denne bog til det kommende skoleår«.
Historieonline.dk

 


Andre kunder synes også om

Danmark under den kolde krig Michael Boas Pedersen

Ved 2. Verdenskrigs afslutning måtte Danmark redefinere sin plads i verden. Bogen præsenterer en sam…

199,95
Videnskabsteori og faglige metoder Christian Lund

Bogen er tilrettelagt som grundbog til den metodiske del af AT-forløbet i gymnasiet, og den inspirer…

249,95
Information Kundeservice
Salgs- og leveringsbetingelser
Ofte stillede spørgsmål
Om forlaget
Medarbejdere
Ledige stillinger
EU's persondataforordning (GDPR)
Cookiepolitik
Områder Academic
Boghandlere
Undervisereksemplarer
Foreign Rights
Fonden Frydenlund
Kontakt

Forlaget Frydenlund
Alhambravej 6
1826 Frederiksberg C

Telefonnr.: 3393 2212
E-mail: post@frydenlund.dk
Følg os på

Varen, du er ved at bestille, er endnu ikke udkommet.

Vi sender den til dig, når vi modtager den fra trykkeriet.
Vi trækker selvfølgelig først penge for din betaling/sender en faktura, når bogen er afsendt.