Fagdidaktik i filosofi
Styrk din filosofiundervisning med praksisnære greb og ny forskning. Fagdidaktik i filosofi er et must for filosofilærere, der ønsker inspiration, konkrete øvelser og velfunderede metoder til at engagere eleverne i filosofisk tænkning.
Hvordan fremmer man elevernes evne til at læse og forstå filosofiske primærtekster, tænke kritisk og reflektere selvstændigt? Fagdidaktik i filosofi giver et solidt didaktisk fundament og konkrete redskaber til undervisningen i filosofi på de gymnasiale uddannelser.
Bogen præsenterer centrale problemstillinger i faget – fra arbejdet med komplekse tekster og fagets metoder til anvendt filosofi og formativ evaluering – og viser, hvordan disse kan håndteres didaktisk i praksis. Derudover giver den inspiration til, hvordan dialogiske arbejdsformer kan styrke elevernes filosofiske refleksion og engagement.
Antologien er skrevet i samarbejde mellem gymnasielærere og forskere i filosofi. Den forener teoretisk indsigt med praksiserfaring og rummer konkrete forslag til tilgange og øvelser, der direkte kan overføres til den daglige undervisning.
Bogen udkommer i serien Didaktik, en række af didaktikbøger til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne samt lærerstuderende. Bøgerne går praktisk til værks, er fyldt med eksempler og øvelser og er baseret på den nyeste forskning inden for området.
»Den foreliggende bog er overskueligt organiseret og målrettet i forhold til underviseren. Der er en række tankevækkende og åbnende case-situationer, der hovedsageligt peger på de udfordringer, som lærerne typisk vil opleve i forhold til at motivere den samlede elevgruppe, og ikke kun fokusere på den i forvejen velmotiverede del af elevskaren. Bogen løser på bedste vis sin stillede udfordring, nemlig ved levere ideer til en inkluderende undervisning.«
Jørgen Refshauge, Tidsskriftet Epsilon, 31. maj 2025
6 stjerner - ★★★★★★
Antal sider: 160
ISBN: 9788776231354
Udgave, år: 1
Oplag, år: 1
Udgivelse: 22-05-2025
Indbinding:
Best.nr.: 21559