Oplysning – uden autoritet
Et perspektiv på dannelse, læring, faglighed og viden i de gymnasiale uddannelserMed fokus på de gymnasiale uddannelser viser forfatteren, hvordan der er brug for ændringer i vores forståelse og strukturering af vor tids undervisning og faglighed.
Bogen diskuterer, hvordan og hvorfor vi ikke længere kan tale om et alment perspektiv for vores viden og dannelse – og derfor er den grundlæggende udfordring at skabe en pædagogik, hvor man kan oplyse og uddanne elever uden at have entydige mål for undervisningen.
Det pædagogiske felt er blevet en kampplads – både i og uden for institutionernes mure. Gymnasiereformen af 2005 er en del af denne kampplads. Pædagogik og læring begrænser sig ikke længere til det, der sker inden for skolens mure, det har også betydning for verden uden for politik, økonomi, arbejdsliv og individualitet.
Det er vigtigt at forholde sig til pædagogik som en praktisk vidensform, der tager sit udgangspunkt i begreber som oplysning, dannelse, læring, faglighed og viden.
Bogen retter sig mod lærere, elever, forældre og alle andre, der har interesse for de gymnasiale uddannelser.
»... hviler på grundig, videnskabelig metode. […] har en høj troværdighedsgrad i forhold til dens primære målgruppe: gymnasielærere og beslutningstagere i forhold til gymnasiet. […] mange gode pointer«.
Bibliotekernes lektørudtalelse
Antal sider: 149
ISBN: 9788778878212
Udgave, år: 1, 2009
Oplag, år: 1, 2009
Udgivelse: 01-10-2009
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 11831