Jobcentret som organisatorisk fænomen
Løser kommunaliseringen jobcentrenes organisatoriske problemer? Næppe, siger nyeste forskning. Jobcentrene skulle ellers være en enhedsorganisation med 'en indgang' og 'fælles opgaveløsning'.
Bogen går bag om de sædvanlige toneangivende stemmer og officielle repræsentanter for, hvordan jobcentrene er organiserede og viser, at medarbejdernes dagligdag ser ganske anderledes ud: En todelt kontorfabrik præget af stærk formalisering og en labyrint af funktionsopdelte, specialiserede funktioner. Der arbejdes med opgaverne, der tilpasses og udvikles – men det foregår mest hver for sig.
Bogen baserer sig på et casestudie af et af landets 77 tostrengede jobcentre. Det er en organisationssociologisk rejse ind i Jobcenter Frederikshavn, hvor drivkræfterne har været en grundlæggende nysgerrighed efter at forstå mennesker i arbejde som sociale væsener og arbejdslivet som en løbende håndtering af en lang række modstridende opgaver og hensyn.
Ved finanslovsforhandlingerne medio november 2008 blev det besluttet at kommunalisere jobcentrene og herunder afskaffe den todelte ledelse. Bogen diskuterer i et efterskrift, om de problemer, der indkredses i bogen, kan forventes løst.
Ingen anmeldelser
Antal sider: 216
ISBN: 9788778877765
Udgave, år: 1, 2009
Oplag, år: 1, 2009
Udgivelse: 16-04-2009
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 9916