Bæredygtighedens pædagogik (e-bog, epub)
– forskningsperspektiver og eksempler fra praksisPå baggrund af eksisterende national og international forskning i koblingerne mellem uddannelse, pædagogik og bæredygtighed sætter forfatterne i Bæredygtighedens pædagogik fokus på de pædagogiske dilemmaer og muligheder, som bæredygtighedsudfordringerne stiller til uddannelserne og pædagogisk praksis.
Bæredygtighedens pædagogik kvalificerer det arbejde, som der på tværs af danske pædagogiske institutioner og uddannelser i stigende grad sætter fokus på at gøre bæredygtighed til et centralt omdrejningspunkt. Klimaforandringer, tab af biodiversitet, forurening og ikke mindst de afledte sociale og sundhedsmæssige konsekvenser heraf sætter fokus på vigtigheden af at arbejde med en bæredygtig udvikling.
Bogen kvalificerer arbejdet med bæredygtighed i daginstitutioner, i skoler og på højskoler. Det handler bl.a. om handlekompetence, social læring, forandring, systemtænkning og forholdet mellem det lokale og det globale. Der gives en bred introduktion til feltet i et historisk, samtidigt og fremadrettet perspektiv for at bringe forskningen i bæredygtighed og pædagogik i tættere dialog med praktikerne. Her er også kapitler med konkrete eksempler på, hvordan man kan arbejde med bæredygtighed i hhv. daginstitutioner, grundskoler og højskoler.
Bogen henvender sig i særdeleshed til både undervisere og studerende på pædagog- og læreruddannelserne, men den kan også benyttes på højskoleniveau, mere bredt af praktiere, som arbejder med bæredygtighed og pædagogik, samt indgå i efteruddannelsesforløb for en lang række professioner.
»Specielt for skoler, der skal i gang med at gøre en vision om en mere bæredygtig skole til virkelighed, vil det være en god ide at anskaffe sig denne bog. Men også for lærere, der tænker på at støtte deres elever i en mere bæredygtig fremtid, er der gode tanker og gode diskussioner at hente i bogen, hvor mange af de mest fremtrædende pædagogiske forskere herhjemme, der arbejder med uddannelse og bæredygtig udvikling, har skrevet.«
Folkeskolen
Antal sider: 0
ISBN: 9788772161877
Udgave, år: 1.epub-udgave, 2021
Oplag, år:
Udgivelse: 12-02-2021
Indbinding: Paperback
Best.nr.: 6690