Med specialpædagogisk blik
– at observere og forstå børn med særlige udfordringerBørn med f.eks. autisme, cerebral parese, opmærksomhedsforstyrrelser, sygdom eller handicap er ofte efterladt i et pædagogisk læringsmiljø, der ikke har tilstrækkelig kvalitet til at bringe dem i trivsel og tilbyde dem udviklingsmuligheder. Med specialpædagogisk blik giver pædagogen redskaber til at skabe et omsorgsmiljø, der understøtter barnets udvikling.
Dagtilbuddet er ofte barnets første møde med et socialt fællesskab udenfor hjemmets trygge rammer, og det sted, hvor barnet for første gang bliver mødt af krav og forventninger udenfor familien.
Børn i udsatte positioner kan have svært ved at navigere i både deres særlige udfordring og et pædagogisk miljø, hvis ikke børnene bliver relevant betrygget, understøttet og afstemt. Man kan tro, at barnet er afvisende og har uhensigtsmæssige reaktioner, men reaktionerne dækker over de mange belastninger, barnet er i, og som de voksne har ansvar for.
Med specialpædagogisk blik indeholder blandt andet gode råd til en pædagogisk praksis i den tidlige indsats, der tager højde for både pædagogers, forældres og børns behov og perspektiver.
Gennem cases fra virkelighedens dagtilbud belyser bogen spørgsmålet om børnenes muligheder og betingelser for deltagelse. Børnenes forudsætninger i hverdagen bliver analyseret sammen med pædagogernes udtalelser og handlinger for at undersøge, hvordan barnet bedst kan understøttes. Tilgangen underbygges af Anne Andersens omfattende erfaring fra mange års specialpædagogisk arbejde og af et afsæt i pædagogisk litteratur.
Bogen henvender sig til pædagoger, studerende og alle med interesse i den vigtige debat om inklusion i dagtilbud.
Ingen anmeldelser
Antal sider: 127
ISBN: 9788772167404
Udgave, år: 1, 2023
Oplag, år: 1, 2023
Udgivelse: 13-12-2023
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 20908