Kildetekst 6
Ortodoks frelseslære
Alfeyev Hilarion (f. 1966) er metropolit af Volokolamsk, dvs. en højtplaceret biskop. Hilarion udgav i 2017 en katekismus (lærebog i centrale, kristne trosforestilinger) på russisk, der hurtigt blev oversat til tysk. Bogen er inddelt i tre afsnit: Troslæren, Moral samt Kirke og liturgi (gudstjeneste). Hilarion er medlem af Den Hellige Synode i Moskva-patriarkatet og lederen af Den russiskortodokse Kirkes departement for eksterne kirkerelationer.
I det latinske1 vesten udviklede der sig i Middelalderen en teori, som i korthed gik ud på, at Guds Søns offer på korset var nødvendigt for at tilfredsstille Guds retfærdige dom over synden. Grundtanken i denne teori kan udtrykkes på følgende måde: Menneskene har gennem deres synder gjort Gud så vred og deres skyld over for Gud så stor, at de ikke gennem nogen form for handlinger selv kan fjerne skylden og løskøbe sig hos Gud. For at tilfredsstille Guds retfærdighed og fjerne hans vrede mod menneskeheden var der brug for et offer, og dette offer har Guds Søn givet.
I den ortodokse tradition fandt en sådan forståelse af frelsen ingen tilslutning. Østkirkens fædre2 sagde: Kristus har tilbudt sig selv som offer, ikke fordi Gud havde brug for sådant et offer, men fordi det var nødvendigt for os. ”For at vi kunne komme til livet, var det nødvendigt for os, at Gud blev menneske og led døden”. For os altså, og ikke for Gud Fader var Gudsønnens korsdød nødvendig. For netop en sådan Gud var der brug for: den korsfæstede Gud.
Guds Søns død på korset var en følge af Guds kærlighed til mennesket: ”For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes men have evigt liv” (Johannesevangeliet 3,16). Disse ord åbner op for dybden i ”den store hemmelighed”, Guds legemliggørelse i Forløserens korsdød. Gud har altså givet sin Søn som offer på grund af kærlighed til hele verden.
Fra Metropolit Hilarion: Katechismus. Kleine Wegbegleitung im orthodoxen Glaube. Aschendorff Verlag. 2019. Uddrag (s. 43-44) oversat fra tysk af forfatteren til religionsdelen i bogen Flere sider af Rusland, Frydenlund 2020.
---
2 Dvs. kirkefædre, teologer fra de første århundreder i vor tidsregning.