Afspænding og stresshåndtering Arbejdsliv Biografier og selvbiografier Børn og forældre Daginstitutioner og skole Filosofi og teologi Historie Humor Højtider Kommunikation Konfliktløsning Kunst, kultur og arkitektur Psykologi Rejse- og guidebøger Samfund, debat og politik Selvhjælp Seniorliv Skønlitteratur Sport og idræt Sundhed og helse Særlige behov True Crime Ungdomsuddannelserne Videregående uddannelser Bøger på vej Fordelsklub Nyhedsservice
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Tilbage Arbejdsmiljø Ledelse og HR Jura
Tilbage Børn 0-6 år Børn 7-12 år Børn 13-18 år Fagbøger for børn Graviditet og fødsel
Tilbage Børnehave SFO Skole Vuggestue Udepædagogik og udeskole
Tilbage Spiritualisme
Tilbage Antikken, vikingetid og middelalder 1400-1800-tallet 1900-2000-tallet Krige og konflikter
Tilbage Arkitektur Film og teater Kulturhistorie Kunst
Tilbage Sorg Terapi og behandling
Tilbage Sejlads 111 steder
Tilbage Natur, klima og miljø Feminisme, ligestilling og kønspolitik
Tilbage Chicklit Digte (poesi og lyrik) Fagbøger om skønlitteratur Fantasy og magisk realisme Gysere og thrillere Historiske romaner Krimi og spænding Science Fiction, utopier og dystopier Stærke kvinder
Tilbage ADHD Angst Autisme Børn med særlige behov Fobier
Tilbage Dansk og retorik Didaktik Filosofi Historie og oldtidskundskab Idræt KS (kultur og samfund) Matematik og naturfag Mediefag og drama Opgaveskrivning og studieteknik Psykologi Pædagogikumbiblioteket Religion Samfundsfag Studieture
Tilbage Lærer Læring og didaktik Miljø og klima PAU Pædagog Pædagogik (universitet) Psykologi Socialrådgiver Sundhedsuddannelser
Tilbage Nyhedsbrev Læserbarometeret Gratis kataloger Undervisereksemplarer Ambassadør
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Indkøbskurv 0
Bøger
Afspænding og stresshåndtering
Arbejdsliv
Biografier og selvbiografier
Børn og forældre
Daginstitutioner og skole
Filosofi og teologi
Historie
Humor
Højtider
Kommunikation
Konfliktløsning
Kunst, kultur og arkitektur
Psykologi
Rejse- og guidebøger
Samfund, debat og politik
Selvhjælp
Seniorliv
Skønlitteratur
Sport og idræt
Sundhed og helse
Særlige behov
True Crime
Ungdomsuddannelserne
Videregående uddannelser
- Arbejdsmiljø
- Ledelse og HR
- Jura
- Børn 0-6 år
- Børn 7-12 år
- Børn 13-18 år
- Fagbøger for børn
- Graviditet og fødsel
- Børnehave
- SFO
- Skole
- Vuggestue
- Udepædagogik og udeskole
- Spiritualisme
- Antikken, vikingetid og middelalder
- 1400-1800-tallet
- 1900-2000-tallet
- Krige og konflikter
- Arkitektur
- Film og teater
- Kulturhistorie
- Kunst
- Sorg
- Terapi og behandling
- Sejlads
- 111 steder
- Natur, klima og miljø
- Feminisme, ligestilling og kønspolitik
- Chicklit
- Digte (poesi og lyrik)
- Fagbøger om skønlitteratur
- Fantasy og magisk realisme
- Gysere og thrillere
- Historiske romaner
- Krimi og spænding
- Science Fiction, utopier og dystopier
- Stærke kvinder
- ADHD
- Angst
- Autisme
- Børn med særlige behov
- Fobier
- Dansk og retorik
- Didaktik
- Filosofi
- Historie og oldtidskundskab
- Idræt
- KS (kultur og samfund)
- Matematik og naturfag
- Mediefag og drama
- Opgaveskrivning og studieteknik
- Psykologi
- Pædagogikumbiblioteket
- Religion
- Samfundsfag
- Studieture
- Lærer
- Læring og didaktik
- Miljø og klima
- PAU
- Pædagog
- Pædagogik (universitet)
- Psykologi
- Socialrådgiver
- Sundhedsuddannelser
Bøger på vej
Fordelsklub
Nyhedsservice
Nyhedsbrev
Læserbarometeret
Gratis kataloger
Undervisereksemplarer
Ambassadør
Frydenlund
Daginstitutioner og skole
Vuggestue
Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed (e-bog, epub)

 

Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed (e-bog, epub)

Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Annegrethe Ahrenkiel, Finn M. Sommer, Niels Warring

De neoliberale styringsformer ændrer daginstitu­tionerne til rene serviceorienterede dagtilbud. Der er derfor brug for omtænkning og nytænkning.

  • Læs mere
  • Anmeldelser
  • Produktdetaljer

Et ensidigt fokus på skoleforberedelse undergraver det almene dannelsesperspektiv for børnene og dag­institutionernes almene socialisationsopgave. Og det usynliggør store dele af det pædagogiske arbejde.

Forståelsen af daginstitutionerne, daginstitutionsarbejdet og den pædagoggiske faglighed er i dag for upræcis og udifferentieret. Derfor har det været svært at formulere alternativer til den neoliberale ændring af institutionerne.

I bogen foreslår forfatterne en ny forståelse af det pædagogiske institutionsarbejde, som det historisk er blevet udviklet i velfærdsstaten. Vigtige begreber, som kendetegner det pædagogiske arbejde, er: Etablering af sammenhæng, den upåagtede faglighed, det pædagogiske kollektiv som et ensemble, gestisk viden og arbejdets skabende karakter.

Med udgangspunkt i denne nye forståelse kritiserer forfatterne den igangværende nedbrydning af daginstitutionerne. Men de diskuterer også en anden vej: Daginstitutionerne som fælles gode – som del af et velfærdsparadigme. Det gælder nemlig for daginstitutionerne – som for de øvrige velfærdsinstitutioner – at de ikke bare kan forsvares ud fra det, der har været. De må grundlæggende fornyes.

»Bogen kan med sine meget genkendelige observationer og skarpe analyse af daginstitutionsarbejdet være lige præcis den saltvandsindsprøjtning, det dehydrerede pædagogiske område tørster efter. Derfor et dette ikke bare en boganmeldelse, men også en boganbefaling«.
Kritisk Debat


»Her er virkelig tale om et solidt fagligt velfunderet indspark til debatten omkring vores daginstitutioner«.
Dorthe Skovborg, lærer på en behandlingsskole


»Bogens force er de teoretiske analyser og diskussioner. […] Interessant – og det jeg som læser især blev fanget af […] – er brugen af hverdagsteorier samt det at anskue det pædagogerne gør i daginstitutionerne som skabelse af hverdagslighed og (livs)sammenhæng. […] Mit håb er, at mange vil læse bogen, da den giver mulighed for at sætte gang i en debat om daginstitutioner …«.
Social politik


Antal sider: 320

ISBN: 9788771184150

Udgave, år: 1, 2012

Oplag, år: 2, 2013

Udgivelse: 29-03-2012

Indbinding: Paperback

Best.nr.: 6972

På lager
448,00
+ -
Anmeldercitat

»Bogen kan med sine meget genkendelige observationer og skarpe analyse af daginstitutionsarbejdet være lige præcis den saltvandsindsprøjtning, det dehydrerede pædagogiske område tørster efter. Derfor et dette ikke bare en boganmeldelse, men også en boganbefaling«.
Kritisk Debat


Information Kundeservice
Salgs- og leveringsbetingelser
Ofte stillede spørgsmål
Om forlaget
Medarbejdere
Ledige stillinger
EU's persondataforordning (GDPR)
Cookiepolitik
Områder Academic
Boghandlere
Undervisereksemplarer
Foreign Rights
Fonden Frydenlund
Kontakt

Forlaget Frydenlund
Alhambravej 6
1826 Frederiksberg C

Telefonnr.: 3393 2212
E-mail: post@frydenlund.dk
Følg os på

Varen, du er ved at bestille, er endnu ikke udkommet.

Vi sender den til dig, når vi modtager den fra trykkeriet.
Vi trækker selvfølgelig først penge for din betaling/sender en faktura, når bogen er afsendt.