Skærme i skolen (e-bog, epub)
– et forsvar for krop, koncentration og fællesskab i et klasserum med digitale medierSkærme i skolen tager fat på tidens mest presserende pædagogiske udfordring: elevernes distraherende mobiler og computere og hvad man kan gøre ved det. Forsker Dorte Ågård giver et overblik over de principielle positioner, man finder i debatten om digitalisering, og analyserer baggrunden for, at lærere ligesom mange forældre har mistet deres pædagogiske kompas.
Den konstante skærmbrug truer elevers læring, relationen mellem lærer og elev samt elevernes dannelse. Derfor er det nødvendigt, at skolen forlader den nuværende jo-mere-it-desto-bedre-strategi, og at lærere begrænser elevernes brug af skærme – uden at forbyde det.
Skærme i skolen har for mål at nuancere debatten, så vi ikke ukritisk tror, at brugen af digitale undervisningsmidler er den 'moderne' – og snart eneste rigtige – måde at undervise på. Bogen opstiller krop, koncentration og fællesskab som værdimæssige kriterier, som lærere skal pejle efter for at afgøre, hvornår det giver mening at bruge medier i undervisningen. Fosker Dorte Ågård samtænker mange forskningsfelter til en ny helhedsforståelse af medier i undervisningen og giver en lang række konkrete forslag til en ny praksis i klasserummet.
Bogen henvender sig til lærerstuderende, undervisere og ledere på alle niveauer af uddannelsessystemet samt andre beslutningstagere på området.
Dorte Ågård er selvstændig pædagogisk konsulent. Hun er ph.d. med en afhandling fra 2014 om lærer-elev-relationens betydning for gymnasieelevers motivation. Hun har været seniorrådgiver ved Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet, og ansat på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. Før det var hun gymnasielektor og uddannelsesleder og engageret i udviklingen af gymnasiepædagogikum.
»Det er en virkelig god, fagligt funderet udgivelse, som giver skolernes pædagogiske personale både gode redskaber til at skabe god undervisning i en digitaliseret verden samt gode argumenter til, hvorfor de forskellige regler om digital brug er vigtige.«
Bibliotekernes lektørudtalelse
»’Skærme i skolen’ tager en særdeles relevant problemstilling op om, hvordan man som underviser skal forholde sig til elevernes anvendelse af digitale devices til formål, der ikke indgår i undervisningsaktiviteter. [Ågårds] bud er at begrænse elevernes adgang til at anvende deres devices og i øvrigt at begrænse deres adgang til visse dele af nettet.«
Ove Christensen, Folkeskolen
»Ågårds konklusion er klar: Den enorme it-begejstring i Danmark har været en ’vildfarelse’. Det vigtige ved hendes bog er dog ikke alene dens kritik, men også dens brede fundament af viden og dens opbyggelige, helhedsorienterede og originalt tænkte forsvar for en meget it-begrænset undervisning. […] bogen udmærker sig ved at levere, hvad der har manglet på dansk grund: et grundigt og normativt refl ekteret bud på en vej ud af den vildfarelse, bogen diagnosticerer. Ågård vil oplyse, rydde op, komme med konkrete løsningsforslag og vende udviklingen. Og hun vil gøre op med forskningens ulyst til at tage stilling og vise en vej ud af den forvirring, der præger debatten.«
Jan Maintz Hansen, Information
Antal sider: 190
ISBN: 9788772164465
Udgave, år: 1. epub-udgave 2021
Oplag, år:
Udgivelse: 30-11-2021
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 13266