Afspænding og stresshåndtering Arbejdsliv Biografier og selvbiografier Børn og forældre Daginstitutioner og skole Filosofi og teologi Historie Humor Højtider Kommunikation Konfliktløsning Kunst, kultur og arkitektur Psykologi Rejse- og guidebøger Samfund, debat og politik Selvhjælp Seniorliv Skønlitteratur Sport og idræt Sundhed og helse Særlige behov True Crime Ungdomsuddannelserne Videregående uddannelser Bøger på vej Fordelsklub Nyhedsservice
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Tilbage Arbejdsmiljø Ledelse og HR Jura
Tilbage Børn 0-6 år Børn 7-12 år Børn 13-18 år Fagbøger for børn Graviditet og fødsel
Tilbage Børnehave SFO Skole Vuggestue Udepædagogik og udeskole
Tilbage Spiritualisme
Tilbage Antikken, vikingetid og middelalder 1400-1800-tallet 1900-2000-tallet Krige og konflikter
Tilbage Arkitektur Film og teater Kulturhistorie Kunst
Tilbage Sorg Terapi og behandling
Tilbage Sejlads 111 steder
Tilbage Natur, klima og miljø Feminisme, ligestilling og kønspolitik
Tilbage Chicklit Digte (poesi og lyrik) Fagbøger om skønlitteratur Fantasy og magisk realisme Gysere og thrillere Historiske romaner Krimi og spænding Science Fiction, utopier og dystopier Stærke kvinder
Tilbage ADHD Angst Autisme Børn med særlige behov Fobier
Tilbage Dansk og retorik Didaktik Filosofi Historie og oldtidskundskab Idræt KS (kultur og samfund) Matematik og naturfag Mediefag og drama Opgaveskrivning og studieteknik Psykologi Pædagogikumbiblioteket Religion Samfundsfag Studieture
Tilbage Lærer Læring og didaktik Miljø og klima PAU Pædagog Pædagogik (universitet) Psykologi Socialrådgiver Sundhedsuddannelser
Tilbage Nyhedsbrev Læserbarometeret Gratis kataloger Undervisereksemplarer Ambassadør
Ny kunde Til forfattere
Log ind
Få nyt kodeord
Indkøbskurv 0
Bøger
Afspænding og stresshåndtering
Arbejdsliv
Biografier og selvbiografier
Børn og forældre
Daginstitutioner og skole
Filosofi og teologi
Historie
Humor
Højtider
Kommunikation
Konfliktløsning
Kunst, kultur og arkitektur
Psykologi
Rejse- og guidebøger
Samfund, debat og politik
Selvhjælp
Seniorliv
Skønlitteratur
Sport og idræt
Sundhed og helse
Særlige behov
True Crime
Ungdomsuddannelserne
Videregående uddannelser
- Arbejdsmiljø
- Ledelse og HR
- Jura
- Børn 0-6 år
- Børn 7-12 år
- Børn 13-18 år
- Fagbøger for børn
- Graviditet og fødsel
- Børnehave
- SFO
- Skole
- Vuggestue
- Udepædagogik og udeskole
- Spiritualisme
- Antikken, vikingetid og middelalder
- 1400-1800-tallet
- 1900-2000-tallet
- Krige og konflikter
- Arkitektur
- Film og teater
- Kulturhistorie
- Kunst
- Sorg
- Terapi og behandling
- Sejlads
- 111 steder
- Natur, klima og miljø
- Feminisme, ligestilling og kønspolitik
- Chicklit
- Digte (poesi og lyrik)
- Fagbøger om skønlitteratur
- Fantasy og magisk realisme
- Gysere og thrillere
- Historiske romaner
- Krimi og spænding
- Science Fiction, utopier og dystopier
- Stærke kvinder
- ADHD
- Angst
- Autisme
- Børn med særlige behov
- Fobier
- Dansk og retorik
- Didaktik
- Filosofi
- Historie og oldtidskundskab
- Idræt
- KS (kultur og samfund)
- Matematik og naturfag
- Mediefag og drama
- Opgaveskrivning og studieteknik
- Psykologi
- Pædagogikumbiblioteket
- Religion
- Samfundsfag
- Studieture
- Lærer
- Læring og didaktik
- Miljø og klima
- PAU
- Pædagog
- Pædagogik (universitet)
- Psykologi
- Socialrådgiver
- Sundhedsuddannelser
Bøger på vej
Fordelsklub
Nyhedsservice
Nyhedsbrev
Læserbarometeret
Gratis kataloger
Undervisereksemplarer
Ambassadør
Frydenlund
Daginstitutioner og skole
Skole
Skærme i skolen (e-bog, epub)

 

Skærme i skolen (e-bog, epub)

– et forsvar for krop, koncentration og fællesskab i et klasserum med digitale medier
Dorte Ågård

Skærme i skolen tager fat på tidens mest presserende pædagogiske udfordring: elevernes distraherende mobiler og computere og hvad man kan gøre ved det. Forsker Dorte Ågård giver et overblik over de principielle positioner, man finder i debatten om digitalisering, og analyserer baggrunden for, at lærere ligesom mange forældre har mistet deres pædagogiske kompas.

  • Læs mere
  • Anmeldelser
  • Produktdetaljer

Den konstante skærmbrug truer elevers læring, relationen mellem lærer og elev samt elevernes dannelse. Derfor er det nødvendigt, at skolen forlader den nuværende jo-mere-it-desto-bedre-strategi, og at lærere begrænser elevernes brug af skærme – uden at forbyde det.

Skærme i skolen har for mål at nuancere debatten, så vi ikke ukritisk tror, at brugen af digitale undervisningsmidler er den 'moderne' – og snart eneste rigtige – måde at undervise på. Bogen opstiller krop, koncentration og fællesskab som værdimæssige kriterier, som lærere skal pejle efter for at afgøre, hvornår det giver mening at bruge medier i undervisningen. Fosker Dorte Ågård samtænker mange forskningsfelter til en ny helhedsforståelse af medier i undervisningen og giver en lang række konkrete forslag til en ny praksis i klasserummet.

Bogen henvender sig til lærerstuderende, undervisere og ledere på alle niveauer af uddannelsessystemet samt andre beslutningstagere på området.

Dorte Ågård er selvstændig pædagogisk konsulent. Hun er ph.d. med en afhandling fra 2014 om lærer-elev-relationens betydning for gymnasieelevers motivation. Hun har været seniorrådgiver ved Insti­tut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet, og ansat på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. Før det var hun gym­nasielektor og uddannelsesleder og engageret i udviklingen af gymnasiepædagogikum.

»Det er en virkelig god, fagligt funderet udgivelse, som giver skolernes pædagogiske personale både gode redskaber til at skabe god undervisning i en digitaliseret verden samt gode argumenter til, hvorfor de forskellige regler om digital brug er vigtige.«
Bibliotekernes lektørudtalelse


»’Skærme i skolen’ tager en særdeles relevant problemstilling op om, hvordan man som underviser skal forholde sig til elevernes anvendelse af digitale devices til formål, der ikke indgår i undervisningsaktiviteter. [Ågårds] bud er at begrænse elevernes adgang til at anvende deres devices og i øvrigt at begrænse deres adgang til visse dele af nettet.«
Ove Christensen, Folkeskolen


»Ågårds konklusion er klar: Den enorme it-begejstring i Danmark har været en ’vildfarelse’. Det vigtige ved hendes bog er dog ikke alene dens kritik, men også dens brede fundament af viden og dens opbyggelige, helhedsorienterede og originalt tænkte forsvar for en meget it-begrænset undervisning. […] bogen udmærker sig ved at levere, hvad der har manglet på dansk grund: et grundigt og normativt refl ekteret bud på en vej ud af den vildfarelse, bogen diagnosticerer. Ågård vil oplyse, rydde op, komme med konkrete løsningsforslag og vende udviklingen. Og hun vil gøre op med forskningens ulyst til at tage stilling og vise en vej ud af den forvirring, der præger debatten.«
Jan Maintz Hansen, Information


Antal sider: 190

ISBN: 9788772164465

Udgave, år: 1. epub-udgave 2021

Oplag, år:

Udgivelse: 30-11-2021

Indbinding: Hæftet m. flapper

Best.nr.: 13266

På lager
215,95
+ -
Anmeldercitat

»Det er en virkelig god, fagligt funderet udgivelse, som giver skolernes pædagogiske personale både gode redskaber til at skabe god undervisning i en digitaliseret verden samt gode argumenter til, hvorfor de forskellige regler om digital brug er vigtige.«
Bibliotekernes lektørudtalelse


Information Kundeservice
Salgs- og leveringsbetingelser
Ofte stillede spørgsmål
Om forlaget
Medarbejdere
Ledige stillinger
EU's persondataforordning (GDPR)
Cookiepolitik
Områder Academic
Boghandlere
Undervisereksemplarer
Foreign Rights
Fonden Frydenlund
Kontakt

Forlaget Frydenlund
Alhambravej 6
1826 Frederiksberg C

Telefonnr.: 3393 2212
E-mail: post@frydenlund.dk
Følg os på

Varen, du er ved at bestille, er endnu ikke udkommet.

Vi sender den til dig, når vi modtager den fra trykkeriet.
Vi trækker selvfølgelig først penge for din betaling/sender en faktura, når bogen er afsendt.