Familien i skole
– magt og afmagt i folkeskolenForfatteren vil med denne bog puste nyt liv i folkeskolens samarbejde med elevens familie. Skole-hjem-samarbejdet trænger til nye ideer og inspiration for at kunne udgøre den støtte og opbakning til folkeskolen, som mange ser hen til.
I bogen efterlyser forfatteren et nyt syn på skole-hjem-samarbejdet. Med en skolereformen, der lægger op til, at børn tilbringer mere og mere tid på skolen, og hvor inklusion kun kan blive en succes, hvis forældre og skole kan hente inspiration og ideer hos hinanden, er der behov for at revitalisere samarbejdet.
Spørgsmålet er, om folkeskolen tør åbne for en ny dialog. Vil folkeskolen udstrække sin inklusionsforpligtelse til også at gælde forældre? Hvordan finder folkeskolen ud af, at der er meget at vinde ved engagerede forældre, der oplever, at deres barns skole også er deres skole?
Forfatteren giver en kritisk analyse af de etablerede former for skole-hjem-samarbejde og kommer med sine bud på andre ideer og former for samarbejde, bl.a. familieskole og familieklasser. Der fokuseres også på de elementer i skolereformen, der kan pege fremad: Skolens åbning mod lokalsamfundet og det øgede fokus på skolens partnerskaber, hvoraf skole-hjem-samarbejdet er af afgørende betydning. Men også samarbejdet mellem lærere og pædagoger fremhæves som vigtig for, at skolen kan lykkes.
Bogen indeholder en række interview fra en kommunal folkeskole og dens lokalområde for at give læseren et usminket indtryk af, hvordan folkeskolens dilemmaer og hverdag opleves af nogle af skolens hovedpersoner. Håbet er, at interviewene kan hjælpe med at fastholde de nuancer og sprækker, som giver håb om forandring.
Bogen henvender sig til lærere, skoleledere, forældre – især i forældrebestyrelser og -organisationer – samt de kommunale ledere og politikere.
»Alex Madsen leverer en dygtig analyse af folkeskolens udfordringer i samarbejdet mellem forældre og skole og med andre interessenter«.
Josua Christensen, lærer, master i børne- og ungdomskultur, æstetiske læreprocesser og medier, faglig konsulent i FSL
»Familien i skole er en meget velskrevet bog, der er helt up to date i forhold til folkeskolereformen. [...] De nye tiltag i reformen bliver diskuteret, og hele bogen er skrevet i en meget positiv tone, hvor der fokuseres på det positive og de muligheder, som reformen åbner for«.
Bente Staub, lærer og stud.pæd.it.
»Alex Madsen kommer grundigt omkring baggrunden for den nye folkeskolereform således, at man får en forståelse som lægmand/forældre til barn i folkeskolen omkring reformen. [...] Således kan jeg bruge bogen som forældre til et barn i folkeskolen og vil ikke tøve med at anbefale den til andre. [...] Så det er absolut en positiv oplevelse at have læst Alex Madsens nye bog«.
Karsten Kjeldsen, faglig konsulent og teamkoordinator
»En bog, der bør være fast inventar på enhver skole, som både skoleledelse, lærere, pædagogisk personale og medlemmer af skolebestyrelser kan finde inspiration i og praksisnære eksempler på et konstruktivt, udviklende og dynamisk skole-hjem-samarbejde til glæde for alle involverede parter«.
Lilian Nammour Thestrup Høj, lærer og cand.pæd.psych.
»Denne bog er et værdifuldt bidrag til debatten om folkeskolereformen. Det er umagen værd at læse den grundigt, og den er egnet til inspiration for både politikere, ledere, lærere, forældre og andre nøglepersoner i lokalsamfundet. Den er velskrevet, velunderbygget og afspejler et stærkt engagement«.
Folkeskolen
Antal sider: 257
ISBN: 9788771184600
Udgave, år: 1, 2015
Oplag, år: 1, 2015
Udgivelse: 07-04-2015
Indbinding: Hæftet
Best.nr.: 8273