FRYDENLUND.DK / VAREBESKRIVELSE



NYHEDSBREV
Din e-mail

Tilmeld mig følgende nyhedsbreve:






Frameld nyhedsbreve

EU’s Persondataforordning:
I henhold til EU’s persondataforordning accepterer jeg hermed ved tilmelding til nyhedsbreve fra Frydenlund A/S, at Frydenlund A/S gennem udbyderen Ubivox Danmark ApS må sende mig nyhedsbreve på min e-mailadresse, indtil jeg selv framelder mig ordningen. Herefter bliver min e-mailadresse slettet. Jeg har mulighed for at klage til Datatilsynet. Dataansvarlig: Vibe Skytte.

AKTUELT TEMA
Aktuel tema billede
Stig Broström
Småbørnspædagogik 1960-2020
– pædagogiske erindringer
Pris 299,00 kr.
Klik på billedet for at se et større billede

Antal sider:  328
ISBN:  9788772162812
Udgave, år:  1, 2021
Oplag, år:  1, 2021
Udgivelse:  Januar 2021
Indbinding:  Hæftet m. flapper
Illustreret i farver
Best.nr.:  5617
 

Se alle vurderinger af varen

Du skal være logget på for at kunne afgive din vurdering.

Bogen tegner et billede af småbørnspædagogikken fra 1960 til 2020. Forfatter Stig Broström belyser de væsentligste udfordringer og forandringer, som pædagogikken har gennemlevet i disse seks årtier, hvor daginstitutionen har bevæget sig fra at være et sted med forebyggende omsorg for de få til dynamiske lege- og læringsmiljøer for så at sige alle børn.



Småbørnspædagogikken 1960-2020 belyser den generelle pædagogiske udvikling præget af kulturradikal vækstpædagogik til indlæringspædagogik og videre til forskellige marxistisk orienterede tilgange med både struktureret og kritisk frigørende pædagogik for til sidst at lande med en styrket pædagogisk læreplan og en formålsformulering med demokrati, dannelse, børneperspektiv samt leg og læring.

Forfatteren, der har været med hele vejen, fortæller ud fra sit eget perspektiv om de teoretiske og ideologiske kampe, der udspillede sig gennem alle årene. Her kommer vi tæt på personer og begivenheder, som ikke normalt indskrives i pædagogikkens historiebøger.

Bogens målgruppe er først og fremmest pædagoger og pædagogstuderende på både den almene pædagoguddannelse og de pædagogiske kandidatuddannelser, men den vil forhåbentlig også være af interesse for det socialpædagogiske felt og for skolepædagoger og lærere.


Forfatterinfo:

Stig Broström er uddannet fritidspædagog, cand.pæd. og ph.d. Han er tidligere seminarielærer, lektor på Danmarks Lærerhøjskole og professor på Danmarks Institut for Pædagogik og Udvikling (DPU). I dag er han professor emeritus på DPU.

Anmeldercitater:

»Gennem hele bogen tør Broström stå ved sine holdninger, han skriver værdiladet og lader os vide, hvad han kæmper for. […] Bogen vil for både nye og garvede pædagoger være tankevækkende læsning. Er du ny i faget, vil bogen give dig et historisk rids og et vigtigt indblik i, hvorfor vi står, hvor vi gør pædagogisk. For garvede pædagoger, er bogen et kærligt gensyn med vores seminarie- og universitetstids teoretiske mastodonter, sat i et personligt lys fra én som Broström, som vi kender så godt. Netop derfor gør det det så sjovt at se de sidste 60 år, gennem hans egne øjne – ikke for at undervise os, men for at dele.«
Fobus nyhedsbrev, januar 2021

»Det er, uanset din baggrund, en spændende bog med oversigt og eksempler.«
Dansk Pædagogisk Forums nyhedsbrev

»Det er i sandhed en meget spændende bog med mange gode billeder. Den kan bruges i mange sammenhænge både på seminarierne og i personalegrupper, men også med eftertanke på det pædagogiske liv, som mange pædagoger har været en del af. Jeg giver min bedste anbefaling af bogen og takker Stig for, at han har skrevet den.«
Janni Milsted, Dansk Pædagogisk Historisk Forenings Blad

»Bogen er tilrettelagt og udarbejdet meget systematisk. Den kan anvendese som såvel grund- som lærebog i de pædagogiske uddannelser i professionshøjskoleregi, fordi den kan være det redskab, der kan gøre studerende fortrolige med forskningsmetoologi og videnskabelig metode.«
Paideia

»Formen som pædagogisk erindringsbog gør formidlingen let tilgængeligt, og sproget er ligefrem og virker også let på trods af de pædagogiske begreber. Det omfangsrige fotomateriale giver bogen et meget fint og stemningsfuldt ekstralag.
Det er spændende at få en så personlig beretning af en markant stemme i den pædagogiske debat og at følge motiver og drivkraft.«
Tanja Friedrichsen, master i pædagogisk udviklingsarbejde

»En stor styrke ved bogen er dens kapitelinddeling og den måde, hvert kapitel formår at beskrive det særligt pædagogiske ved hvert årti. Samtidig giver kapitelinddelingen også mulighed for at få øje på ligheder, forskelle og genkomne temaer på tværs af de seks årtiers pædagogiske udvikling. Endvidere understøtter kapitelinddelingen udviklingen af dén historiske erkendelse, som bogen bidrager med. […] Endelig er det en formidlingsmæssig kvalitet ved bogen, at den er gennemillustreret med tidstypiske billeder fra de forskellige historiske perioder. Og bogen vil med sin tydelige periodebeskrivelse, dens vedkommende personlige vinkel og sin introduktion til pædagogiske retninger og begreber være en oplagt gevinst i undervisningen i pædagogprofessionens og småbørnspædagogikkens historie på pædagoguddannelsen.«
Tidsskrift for professionsstudier

Andre titler af samme forfatter:
Andre kunder har også købt disse titler:

Du skal logge ind før du kan tilmelde dig bogklubben.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan gennemføre købet.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan afgive en vurdering for varen.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

vis bogforside
Cookies politik