Anmeldercitater: |
»Gennem hele bogen tør Broström stå ved sine holdninger, han skriver værdiladet og lader os vide, hvad han kæmper for. […] Bogen vil for både nye og garvede pædagoger være tankevækkende læsning. Er du ny i faget, vil bogen give dig et historisk rids og et vigtigt indblik i, hvorfor vi står, hvor vi gør pædagogisk. For garvede pædagoger, er bogen et kærligt gensyn med vores seminarie- og universitetstids teoretiske mastodonter, sat i et personligt lys fra én som Broström, som vi kender så godt. Netop derfor gør det det så sjovt at se de sidste 60 år, gennem hans egne øjne – ikke for at undervise os, men for at dele.« Fobus nyhedsbrev, januar 2021
|
»Det er, uanset din baggrund, en spændende bog med oversigt og eksempler.« Dansk Pædagogisk Forums nyhedsbrev
|
»Det er i sandhed en meget spændende bog med mange gode billeder. Den kan bruges i mange sammenhænge både på seminarierne og i personalegrupper, men også med eftertanke på det pædagogiske liv, som mange pædagoger har været en del af. Jeg giver min bedste anbefaling af bogen og takker Stig for, at han har skrevet den.« Janni Milsted, Dansk Pædagogisk Historisk Forenings Blad
|
»Bogen er tilrettelagt og udarbejdet meget systematisk. Den kan anvendese som såvel grund- som lærebog i de pædagogiske uddannelser i professionshøjskoleregi, fordi den kan være det redskab, der kan gøre studerende fortrolige med forskningsmetoologi og videnskabelig metode.« Paideia
|
»Formen som pædagogisk erindringsbog gør formidlingen let tilgængeligt, og sproget er ligefrem og virker også let på trods af de pædagogiske begreber. Det omfangsrige fotomateriale giver bogen et meget fint og stemningsfuldt ekstralag. Det er spændende at få en så personlig beretning af en markant stemme i den pædagogiske debat og at følge motiver og drivkraft.« Tanja Friedrichsen, master i pædagogisk udviklingsarbejde
|
»En stor styrke ved bogen er dens kapitelinddeling og den måde, hvert kapitel formår at beskrive det særligt pædagogiske ved hvert årti. Samtidig giver kapitelinddelingen også mulighed for at få øje på ligheder, forskelle og genkomne temaer på tværs af de seks årtiers pædagogiske udvikling. Endvidere understøtter kapitelinddelingen udviklingen af dén historiske erkendelse, som bogen bidrager med. […] Endelig er det en formidlingsmæssig kvalitet ved bogen, at den er gennemillustreret med tidstypiske billeder fra de forskellige historiske perioder. Og bogen vil med sin tydelige periodebeskrivelse, dens vedkommende personlige vinkel og sin introduktion til pædagogiske retninger og begreber være en oplagt gevinst i undervisningen i pædagogprofessionens og småbørnspædagogikkens historie på pædagoguddannelsen.« Tidsskrift for professionsstudier
|