Nye kompetencer i gymnasiet viser, hvordan man som lærer kan lade reformens fire kompetencer (under overskriften ’styrket faglighed’) indgå i sin undervisning.
Forfatternes synspunkt er, at der i arbejdet med de nye kompetencer er hjælp at hente fra almendidaktikken. Derfor indledes bogen med et kapitel om almendidaktik som gymnasieskolens grundsten. Herefter følger et kapitel om hver af de fire kompetencer, der både introducerer til og går i dybden med hver kompetence. Hvert kapitel indeholder også en række praksiseksemplarer, der kan inspirere til egen undervisning:
- Gymnasieskolens grundsten – faget og almendidaktikken
- Innovative kompetencer i og på spil
- Digitale kompetencer. Samspil mellem kernefaglighed og digital faglighed
- Globale kompetencer i en global verden
- Karriereperspektivet i undervisningen – at blive til noget og nogen
Bogens forfattere er Lea Lund, Laura C. Felby, Christian Dalsgaard, Mette Kjærsholm Boie, Sarah Robinson, Alex Young Pedersen, Helle Meibom Færgemann og Francesco Caviglia. De forsker alle i pædagogik og didaktik på ungdomsuddannelserne, størstedelen med kontor på Aarhus Universitet. Flere af forfatterne har også deltaget i faggrupperne for teoretisk pædagogikum.