FRYDENLUND.DK / VAREBESKRIVELSE



NYHEDSBREV
Din e-mail

Tilmeld mig følgende nyhedsbreve:






Frameld nyhedsbreve

EU’s Persondataforordning:
I henhold til EU’s persondataforordning accepterer jeg hermed ved tilmelding til nyhedsbreve fra Frydenlund A/S, at Frydenlund A/S gennem udbyderen Ubivox Danmark ApS må sende mig nyhedsbreve på min e-mailadresse, indtil jeg selv framelder mig ordningen. Herefter bliver min e-mailadresse slettet. Jeg har mulighed for at klage til Datatilsynet. Dataansvarlig: Vibe Skytte.

AKTUELT TEMA
Aktuel tema billede
Peter HobelMorten MeisnerTine Brøndum
Interkulturel didaktik
Pris 249,00 kr.
Klik på billedet for at se et større billede

Antal sider:  185
ISBN:  9788772161242
Udgave, år:  1, 2020
Oplag, år:  1, 2020
Udgivelse:  September 2020
Indbinding:  Paperback
Best.nr.:  5517
 

Se alle vurderinger af varen

Du skal være logget på for at kunne afgive din vurdering.

Interkulturel didaktik viser, hvordan man som lærer i gymnasiet kan integrere en interkulturel dimension i sin undervisning og derigennem bygge bro over grænser og fordomme. På den måde kan man skabe et rum, hvor alle elever uanset baggrund får fuldt udbytte af undervisningen.



På trods af, at vi i Danmark er et samfund med stor etnisk, kulturel og religiøs alsidighed, så mangler mange lærere redskaber til at indarbejde og reflektere over, hvad denne diversitet betyder for deres undervisning.

Bogens første del diskuterer teoretiske tilgange og perspektiver, der kan give inspiration til lærere, der selv ønsker at arbejde med interkulturel didaktik. Anden del giver konkrete eksempler på undervisningsforløb og dermed eksempler på, hvordan en interkulturel didaktik kan se ud. Bogen diskuterer blandt andet:

  • Hvorfor er der brug for en interkulturel didaktik?
  • Hvordan kan man bruge elevernes forskelligartede baggrunde i undervisningen?
  • Hvilke kulturbegreber opererer man typisk med i en dansk uddannelseskontekst?
  • Hvordan kan kulturel og social mangfoldighed i klasserummet være en styrke?
  • Hvordan kan man skabe et dialogisk og interkulturelt klasserum?

Interkulturel didaktik henvender sig især til undervisere på ungdomsuddannelserne og højskoler, men kan også med fordel læses af lærere i grundskolen og på videregående uddannelser.


Forfatterinfo:

Peter Hobel er lektor, ph.d. ved Institut for Kulturvidenskaber ved Syddansk Universitet og forsker i fagdidaktik, skrivedidaktik og fagenes samspil. Han har været censor i teoretisk pædagogikum siden 2001 og formand for opgavekommissionen for opgaven i teoretisk pædagogikum siden 2012.

Morten Meisner er master i Gymnasiepædagogik og lektor i historie, geografi og samfundsfag ved Duborg-Skolen samt ekstern lektor ved teoretisk pædagogikum ved Syddansk Universitet.

Tine Brøndum er ph.d. i uddannelsesvidenskab og specialkonsulent i Børne- og Undervisningsministeriet.

Anmeldercitater:

»Bogen er velskrevet og meget overskuelig, og den er klar i sit budskab […] Det er en god ide med en inddeling i en teoretisk og en konkret del – analyserne af undervisningsforløbene er vigtige og gode, og det er spændende at læse om to konkrete skoler, der arbejder med et interkulturelt afsæt.«
Bibliotekernes lektørudtalelse

Andre titler af samme forfatter:
Andre kunder har også købt disse titler:

Du skal logge ind før du kan tilmelde dig bogklubben.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan gennemføre købet.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

Du skal logge ind før du kan afgive en vurdering for varen.

Er du tidligere kunde eller medlem af Frydenlunds Bogklub, så log dig ind øverst til højre på siden.
Er det første gang, du køber på frydenlund.dk, så klik på 'Ny kunde' - også øverst til højre på siden.

vis bogforside
Cookies politik