Man kan ikke overvurdere den effekt, videospil har på modtageren. Spilleren er i centrum og bliver suget ind i både spilverdenen og fortællingen. Det er en oplevelse, som andre medier har svært ved at hamle op med, og i dag bruger stadig flere børn og unge en stor del af deres fritid på gaming.
Gameplay er skrevet med afsæt i mediefag og ud fra fagets traditioner for filmanalyse. Bogen gør eleverne klogere på de videospil, som de omgiver sig med i deres hverdag. De lærer at sammenligne videospil med film, tv og nyere medier og at undersøge begreber som tværmedialitet, intertekstualitet og distributionsplatforme. Bogen indeholder:
- En grundig indføring i gameplayanalyse.
- Spilhistorien fra de første forsøg med elektroniske spil til vor tids AAA-spil.
- Genrekapitler, der giver overblik over og indsigt i de grundlæggende spilgenrer.
- Perspektiverende kapitler om mediekonvergens, tværmedialitet og udvikling samt distribution af videospil.
Gameplay tager udgangspunkt i 2017-læreplanens krav om, at nye digitale medier som video-, online-, computer- og konsolspil skal være del af undervisningen. Udover mediefag kan bogen bruges tværfagligt i f.eks. dansk og engelsk.