Bogen fokuserer på samspillet mellem profession og samfund og mellem individ og institution.
Forfatterne tilbyder en række forskellige perspektiver på dette samspil og inddrager områder som socialpolitik, sociologi, antropologi, socialpsykologi, organisationsteori, pædagogik, psykologi og jura.
Denne 3. udgave af lærebogen er en helt nybearbejdet og nyredigeret udgave. I forhold til 2. udgaven har mere end halvdelen af kapitlerne fået nye temaer og nye forfattere. De kapitler, som er medtaget fra 2. udgaven, er alle gennemskrevet og opdateret med den nyeste viden.
Bogen indeholder en lang række af de sociale perspektiver, som den pædagogstuderende har brug for.
Bogens kapitler er:
• Institution, profession og samfund
• Familien
• Pædagogisk praksis og samspillet mellem individ, gruppe og samfund
• Samarbejde og konflikter i pædagogisk og socialt arbejde
• Samarbejde i et socialkonstruktionistisk perspektiv
• Socialpolitik – historisk og aktuelt
• Vilkår og udfordringer i det flerkulturelle samfund
• Retsregler/jura for pædagoger
• Et metaperspektiv på lovgivningens samfundsmæssige funktion
Forfatterne er: Henning Salling Olesen, Niels Warring, Steen Baagøe Nielsen, Per Schultz Jørgensen, Benedicte Schønemann Bernstorff, Lise Jönsson, Gro Emmertsen Lund, Peter Bundesen, Marianne Skytte, Michael Lose og Inge Marie Skaarup. Bogen er redigeret af Jens Horsholt Mikkelsen.