Innovation i uddannelse og profession
Hvordan skaber vi uddannelser i verdensklasse trods nedskæringer? Bogen viser vejen frem og henvender sig til alle, som ønsker at iværksætte innovativ udvikling i uddannelser og tilhørende professioner med det mål, at studerende og uddannede praktikere får kompetencer og inspiration til at løse de udfordringer, som velfærdssamfundet har i et postmoderne samfund.
Man kan læne sig tilbage og knibe en tåre over de mange nedskæringer på uddannelsesområdet. Eller man kan gå offensivt ind i debatten og præge udviklingen og fremtidens uddannelser. Sidstnævnte metode er med stor succes brugt på Pædagoguddannelserne i Odense og Svendborg – gennem Innovationsprojektet, der blev indledt i 2011.
Projeket blev igangsat for at øge de studerendes engagement og hjælpe dem med at tænke i innovation og next practice i stedet for at tage udgangspunkt i best practice eller i værste fald give op. I bogen har Lars Bergholdt og hans medudvikler af projektet Hanne Kathrine Kallesøe samlet deres viden, metoder og resultater.
Udgangspunktet er den offensive uddannelsestænkning, og forfatterne trækker tråde til både innovation i den offentlige sektor generelt, til begrebsafklaringer og definitioner, didaktiske overvejelser og metodiske tilgange og afslutningsvis også til konkrete eksempler på brugerdreven innovation i professionen og i innovationsbaseret læring.
Bogen henvender sig til alle undervisere og studerende på landets professions-, efter- og videreuddannelser, der arbejder – eller ønsker at arbejde – med innovation samt andre med interesse for emnet.
»Denne bog er et eksempel på en positiv, men også afbalanceret fremstilling af et udviklingsprojekt på pædagoguddannelsen. […] Er man førstegangslæser i emnet innovation, kan bogen være en god øjenåbner på grund af de mange teoretiske kapitler, hvor rigtig mange af de begreber, der flyder rundt i de daglige aviser og tidsskrifter, forklares og defineres […] Rigtig velfungerende og provokerende er beskrivelsen og diskussionen af de forestillinger, der tidligere og aktuelt har været af borgerne – de mennesker, professionerne leverer ydelser til […]«.
Folkeskolen
»Bogen er i sandhed både en vigtig debatbog og i lige så høj grad en håndbog, som bør findes på landets professionshøjskoler, ude i praksisfeltet samt i de studerendes bogsamlinger«.
Sygeplejersken
Antal sider: 208
ISBN: 9788771181647
Udgave, år: 1, 2014
Oplag, år: 1, 2014
Udgivelse: 28-05-2014
Indbinding: Hæftet m. flapper
Best.nr.: 9765